The Composition Examination as an Ethical Challenge: The Case of the Pre- Entrance Examination to Rio de Janeiro State University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/anp.v1i45.1105

Keywords:

Pre-entrance examination, Composition, Language uses

Abstract

This article puts forward critical reflection on the academic changes implemented, as of 2016, in the Composition test of the pre-entrance examination to Rio de Janeiro State University. Aiming at making explicit the complex network of language practices in which the different social actors that take part in the context of the composition test engage, with emphasis on its evaluation, the authors use, as broad analytical tools, the notions of active responsive understanding (BAKHTIN, 2011) and that of argument-based education (KRAUSE; CARVALHO, 2000). This way, the researchers attempt to stress how both linguistic and ethical dimensions are put together in the construction of an evaluative process.

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Author Biographies

Gustavo Bernardo Krause, Universidade Estado do Rio de Janeiro

Gustavo Bernardo Krause é Professor Associado de Teoria da Literatura, bem como Diretor do Departamento de Seleção Acadêmica, da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). É bolsista do Programa Prociência (Uerj/Faperj). Publicou até hoje 13 ensaios, entre eles A dúvida de Flusser (2002), A ficção cética (2004), O livro da metaficção (2010), O problema do realismo de Machado de Assis(2011) e A ficção de Deus (2014). Como escritor, publicou também 11 romances, entre eles Reviravolta (2007), A filha do escritor (2008), Monte Verità (2009), O gosto do apfelstrudel (2010) e Nanook (2016).

Isabel Cristina Rodrigues, Universidade Estado do Rio de Janeiro

Isabel Cristina Rodrigues é professora adjunta de Língua Portuguesa do Instituto de Aplicação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Tem mestrado em Letras pela UERJ e doutorado em Estudos da Linguagem pela UFF. Com Del Carmen Daher e Maria Cristina Giorgi, organizou o livro Trajetórias em enunciação e discurso: práticas de formação docente. Integra os GRPesq "PraLinS: Práticas de Linguagem e Subjetividade" (UERJ) e "Práticas de Linguagem, Trabalho e Formação Docente" (UFF). Desenvolve pesquisas com ênfase nos seguintes temas: formação de professores,textos jurídicos e educação de surdos

Bruno Deusdará, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professor Adjunto de Linguística da Uerj, atuando nos Programas de Pós-graduação em Letras e Linguística (FFP/UERJ) e em Letras (ILE/UERJ). É bolsista dos programas Jovem Cientista do Nosso Estado (FAPERJ) e Prociência (UERJ/FAPERJ). Coordena do GT/ANPOLL Linguagem, Enunciação e Trabalho. Com orientação teórica em análise do discurso de base enunciativa e análise institucional, tem interesse em investigações sobre formação de professores, políticas da linguagem, migração e refúgio.

Published

2018-08-22

How to Cite

Krause, G. B., Rodrigues, I. C., & Deusdará, B. (2018). The Composition Examination as an Ethical Challenge: The Case of the Pre- Entrance Examination to Rio de Janeiro State University. Revista Da Anpoll, 1(45), 173–187. https://doi.org/10.18309/anp.v1i45.1105

Issue

Section

SEÇÃO LINGUÍSTICA