Francis Ponge and the self-figuration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/anp.v47i1.1185

Keywords:

Francis Ponge, Modern french poetry, Lyrical subject

Abstract

At first, the article intends to investigate how the experience with the things imposes like method of poetic construction in the work of Francis Ponge. Next, it is a question of analyzing the traces left by this method of writing which concern the question of the boundaries between self and other. For some critics of French poetry, in the search for an impersonal and objective language, the modern poet would eventually reveal a lyrical subject in new contours. To understand this perspective, we will mainly follow the reflections of Michel Collot and Jean-Michel Maulpoix, confronting them with the materialistic writing of Ponge, in the poem "O caderno de bosque de pinheiros", that composes the collection A raiva de expressão, published in 1952.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Danielle Grace Rego de Almeida, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro,

Atualmente é pesquisadora bolsista de pós-doutorado (CAPES) na área de Literaturas Estrangeiras Modernas no Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatina (UFRJ). Realizou um pós-doutorado de um ano na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP, 2017). Doutora pela Universidade Federal do Rio de Janeiro onde desenvolveu uma tese sobre Francis Ponge e a poesia francesa (2015). Cumpriu estágio doutoral de um ano na Universidade Sorbonne-Nouvelle, na França (2013). Mestre pelo mesmo programa de Pós-Graduação (UFRJ, 2009) tendo apresentado uma dissertação sobre o Surrealismo e André Breton. Atua nas seguintes áreas: poesia francesa moderna e contemporânea e ensino de língua e literatura francesa.

Published

2018-12-31

How to Cite

Almeida, D. G. R. de. (2018). Francis Ponge and the self-figuration. Revista Da Anpoll, 1(47), 46–56. https://doi.org/10.18309/anp.v47i1.1185

Issue

Section

SEÇÃO LITERATURA