Representations for Teachers in Journalistic Opinion Articles under a Systemic Functional Perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/anp.v51i1.1224

Keywords:

Systemic Functional Linguistics, Representations, Teacher, Opinion Article

Abstract

This article aims at analyzing the representations for teacher and its referents in opinion articles written by teachers, published in the Educação e Mídia blog, which is part of the online version of the Gazeta do Povo newspaper. The analysis is based on the theoretical framework of Systemic Functional Linguistics (HALLIDAY, 2014), specifically on the transitivity system of the ideational metafunction, although we have also used the interpersonal metafunction. The results show the construction of different representations for teachers, such as responsible for the process of teaching and learning and for the establishment of an affectionate relationship with students that will influence their education as citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nédilã Espíndola Chagas, Federal University of Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Possui graduação em LETRAS pela UFSM (1999), Mestrado em Letras pela UFSM (2011), Especialização em PROEJA UFSM (2012), Especialização em Gestão Educacional UFSM (2015), atualmente cursa Letras Espanhol e suas respectivas Literaturas pela UFSM e doutorado em Linguística sob a orientação da Prfª Drª Sra Regina Scotta Cabral (UFSM) . É professora do Instituto Estadual de Educação Olavo Bilac e do Colégio Antonio Alves Ramos da Rede Pallottina de educação.

Ana Paula Carvalho Schmidt, Federal University of Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Possui graduação em Relações Internacionais pela Universidade Tuiuti do Paraná (2007) e Letras - Inglês pela Universidade Federal de Santa Maria (2015). É doutoranda em Letras/Estudos Linguísticos pela mesma instituição e integrante do Núcleo de Estudos em Língua Portuguesa (NELP). 

Published

2020-05-08

How to Cite

Chagas, N. E., & Schmidt, A. P. C. (2020). Representations for Teachers in Journalistic Opinion Articles under a Systemic Functional Perspective. Revista Da Anpoll, 51(1), 59–70. https://doi.org/10.18309/anp.v51i1.1224

Issue

Section

Estudos Linguísticos (2020)