A Pragmatic Perspective for the Study of Literacies in the Brazilian Peripheries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/anp.v1i49.1300

Keywords:

Literacies, Pragmatics, Periphery, Ethnography

Abstract

This paper presents the general lines of a pragmatic perspective for the study of literacies in the Brazilian peripheries. ‘Pragmatic’ here is understood as that which produces a series of effects (in line with John L. Austin and Judith Butler) and as practice that articulates the law of the system, the quick of activity and the reflexive gaze of actors (in line with the communicative practice approach by William Hanks). The characterization of the perspective on literacies draws from studies that critique and politicize the relation between speech and writing, and that thereby question what counts as writing in a society. It also draws from ethnolinguistic works on systems of writing and pictorial inscription in Amerindian societies. These studies suggest that there is no human group without a conventional graphic system. Thus, the pragmatic approach of literacies in the peripheries is ultimately a form of dialogue with people who, in some way, already write, even if what they write is not legitimized as writing.

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Author Biography

Daniel do Nascimento e Silva, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina,

É licenciado (2002) em Letras pela Universidade Estadual do Ceará, mestre (2005) e doutor (2010) em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Realizou estágio de doutorado sanduíche (2007-2008) e pós-doutorado (2015-2016) no núcleo de Antropologia Linguística do Departamento de Antropologia da University of California at Berkeley. Leciona Pragmática, Linguística Aplicada e Sociolinguística na UFSC. É editor associado das revistas Pragmatics (da International Association of Pragmatics - IPrA) e Trabalhos em Linguística Aplicada (da UNICAMP). Além disso, tem publicado livros e artigos em editoras (7 Letras, John Benjamins, Cortez) e revistas (DELTA, Pragmatics & Society etc.) avaliadas por pares, bem como avalia artigos submetidos a periódicos das áreas de Linguística e Antropologia (Pragmatics & Cognition, Journal of Linguistic Anthropology, American Anthropologist, Pragmatics & Society, Discourse, Context & Media, DELTA, Linguagem em (Dis)curso, Signótica, Revista da Anpoll etc.). Desenvolve estudos sobre a relação entre significação e violência e sobre letramentos, circulação de discursos e regimes de comodificação linguística no campo das vertentes interacionistas e sociais dos estudos da linguagem. Tem experiência com formação de professores e investiga as relações entre educação e desenvolvimento social e humano.

Published

2019-09-30

How to Cite

Silva, D. do N. e. (2019). A Pragmatic Perspective for the Study of Literacies in the Brazilian Peripheries. Revista Da Anpoll, 1(49), 26–38. https://doi.org/10.18309/anp.v1i49.1300

Issue

Section

Letramento e Transdisciplinaridade