Cross-cultural competence and the new literacy: the indispensable need for critical thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/anp.v1i49.1306

Keywords:

The three Rs, Shrinking World, The New Literacy, Globalization, Translanguaging, Reading between the Lines, Critical Literacy

Abstract

This paper draws attention to the importance of new literacy and contrasts it with old one, centred around the ‘three Rs’. Furthermore, it argues against the belief entertained by some that the new approach is just a refurbishment of the old one, with its attendant circumstances updated. It upholds that changing circumstances have instead forced a complete rethink of what it means to be literate in the emerging new world wherein the old order is crumbling fast while new forms of communication are being fashioned at a staggering pace. The new conceptualisation of literacy must take into account the broader context of the world we inhabit today, with the urgent need to go beyond our narrow parochial interests and face up to the challenges presented by an ever-shrinking world and the role of different nations as jointly responsible in the task of attending to our common destiny. The paper also warns against the dangers posed by fake news and the constant misuse of the social media to spread disinformation and underscores the urgent need for investing in literacy programmes with a critical stance. It is argued that, as teachers, we ought to concentrate on encouraging our students to look for hidden meanings in texts, and in the process, helping them to learn to read between the lines, instead of simply taking the printed word at its face value.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kanavillil Rajagopalan, Universidade de Campinas, Campinas, São Paulo Brasil

Kanavillil Rajagopalan (?Rajan?) é Professor Titular (aposentado-colaborador) na área de Semântica e Pragmática das Línguas Naturais da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e pesquisador 1-A do Cnpq. Participa em programas de pós-graduação na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) e da Universidade Federal de Tocantins (UFT - Campus de Porto Nacional). Ele nasceu na Índia, onde obteve B.A. em Literatura Inglesa (Universidade de Kerala), M.A. em Literatura Inglesa (Universidade de Delhi) e M.A. em Lingüística (Universidade de Delhi). Fez Diploma em Lingüística Aplicada na Universidade de Edimburgo, Escócia. É Doutor em Lingüística Aplicada (PUC-SP) e Pós-Doutor em Filosofia da Linguagem (Universidade da Califórnia, Berkeley, EUA). Já publicou 6 livros: Por uma Lingüística Crítica (Parábola, 2003), A Lingüística que Nos Faz Falhar (em parceria, Parábola, 2004), Políticas em Linguagem: Perspectivas Identitárias (em parceria, Editora da Mackenzie, 2005) e Applied Linguistics in Latin America (John Benjamins, 2006), Nova Pragmática: Fases e Feições de um Fazer (Parábola, 2010),Um Mapa da Crítica nos Estudos da Linguagem e do Discurso (em parceria, Editora Pontes, 2016) e colaborou com Yves Lacoste na publicação da edição brasileira do livro A Geopolítica do Inglês (Parábola, 2005) e publicou mais de 600 textos (artigos em revistas nacionais e internacionais, resenhas, resumos, capítulos de livros, prefácios, apresentações e textos em anais de congressos). Contribuiu verbetes/capítulos para enciclopédias como Encyclopaedia of Pragmatics (Elsevier, 1998), Encyclopedia of Sociolinguistics (Elsevier, 2001), Handbook of Applied Linguistics (Blackwell, 2003), Fitzroy-Dearborn Encyclopedia of Linguistics (Chicago, 2004), Key Thinkers in Linguistics and the Philosophy of Language (Edinburgh University Press, 2005), Handbook of World Englishes (Blackwell, 2006), Encyclopedia of Language and Linguistics (Elsevier, 2006), World Englishes - Critical Concepts in Linguistics (Routledge, 2006), Encyclopedia of Language and Education (Springer, 2008), Key Ideas in Linguistics and the Philosophy of Language (Edinburgh University Press, 2009), Language in Life, A Life in Language -- A Festschrift for Jacob Mey" (Emerald Group, 2009), Language and Politics (Routledge, 2010), Brazil Today: An Encyclopedia of Life in the Republic (Greenwood Press, 2012), Encyclopedia of Applied Linguistics (Wiley-Blackwell, 2012,) e The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching (Wiley, 2018). Desde 1996, atua como um dos editores da revista DELTA. Em 2015, foi nomeado um dos editores da revista WORD (Nova Iorque) Em dezembro de 2006, recebeu o Prêmio de Reconhecimento Acadêmico "Zeferino Vaz."

Published

2019-09-30

How to Cite

Rajagopalan, K. (2019). Cross-cultural competence and the new literacy: the indispensable need for critical thinking. Revista Da Anpoll, 1(49), 119–127. https://doi.org/10.18309/anp.v1i49.1306

Issue

Section

Letramento e Transdisciplinaridade