Student's Protagonism in Processes of Constructing Academic Literacies

Authors

  • Patrícia Forgiarini Firpo Universidade Federal do Pampa, Dom Pedrito, Rio Grande do Sul
  • Clara Zeni Camargo Dornelles Universidade Federal do Pampa, Bagé, Rio Grande do Sul, https://orcid.org/0000-0001-6472-7354

DOI:

https://doi.org/10.18309/anp.v1i49.1327

Keywords:

Academic Literacies, Deficit Discourse, Student’s Protagonism

Abstract

This paper presents the result of a research that intended to motivate first year university students to develop literacy academic practices, under the conception of literacies as social practices. Relying on New Literacy Studies (STREET, 2014), especially the ones that deal with academic literacies (ZAVALA, 2009; LEA, STREET, 1998; FIAD, 2011, 2013; JUCHUM, 2016), we developed an action-research (TRIPP, 2005) in Applied Linguistics (MOITA LOPES, 2006) associated with virtual ethnography (HINE, 2000). We planned and implemented an online course aiming at constructing a collaborative community solidified on the valorization of students’ identities (FIRPO, 2018). We thus analyze the evidence of the academic literacies constructed  in texts written by the students and published in the online university journal produced by more experienced students. The results contribute to challenge the deficit discourse about students’ reading and writing performances. In the texts analyzed, students wrote and published about their experiences after entering the university, they demonstrated protagonism as agents of academic literacies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Forgiarini Firpo, Universidade Federal do Pampa, Dom Pedrito, Rio Grande do Sul

Mestra em Ensino de Línguas pela Universidade Federal do Pampa - Unipampa (2019). Especialista em Gestão Pública (UAB/UFSM) (2014). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria, modalidade a distância (UAB/UFSM) (2013) e graduação, com Láurea Universitária, em Letras pela Universidade da Região da Campanha (2008). Atualmente é Pedagoga da UNIPAMPA Campus Dom Pedrito, professora de língua portuguesa em uma escola de Educação Profissional e possui bolsa Capes, atuando na função de tutora a distância do curso de LETRAS/UNIPAMPA/UAB.

Clara Zeni Camargo Dornelles, Universidade Federal do Pampa, Bagé, Rio Grande do Sul,

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Santa Catarina (1996) e mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela mesma instituição (2000). Em 2008, concluiu o doutorado em Lingüística Aplicada na Universidade Estadual de Campinas, onde desenvolveu tese sobre a inovação na formação de professores de português como língua materna. Atualmente é docente no curso de Letras Línguas Adicionais - Inglês/Espanhol e Respectivas Literaturas, no Mestrado Profissional em Ensino de Línguas e no Mestrado Acadêmico em Ensino, na Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Suas áreas de interesse incluem: formação de professores, ensino de línguas, reforma curricular, política linguística e interação social. Assume uma perspectiva transdisciplinar de pesquisa, privilegiando metodologias de cunho etnográfico, narrativo e pesquisa-ação.

Published

2019-09-30

How to Cite

Firpo, P. F., & Dornelles, C. Z. C. (2019). Student’s Protagonism in Processes of Constructing Academic Literacies. Revista Da Anpoll, 1(49), 67–79. https://doi.org/10.18309/anp.v1i49.1327

Issue

Section

Letramento e Transdisciplinaridade