Orthographic Effects in Speech Perception: Evidence from an Auditory Lexical Decision Task with Brazilian Speakers of English

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/anp.v51i1.1372

Keywords:

Speech Perception, Orthography, Lexical Decision Task

Abstract

The present study investigated whether orthographic effects arise in a speech perception task performed by Brazilian speakers of English. The study employed an artificial lexicon that simulated opaque and transparent grapho-phonic English relations in nuclear position (e.g., deit, toud). Subjects were compelled to learn this new set of words through a repeated-exposure training paradigm in which they were initially introduced to phonological forms associated with their visual pairings, followed by associations to their orthographic representations. An auditory lexical decision task was taken after training. Results indicated that orthographic consistency did not affect subjects’ latencies with the trained lexicon, although their reaction times were relatively longer with opaque items. However, orthography influenced latencies registered for untrained items in the task. We entertained that having to conduct lexical analysis with incoming unfamiliar auditory items compelled subjects to recruit orthography as a mechanism to aid lexical analysis. Orthographic recruitment was thus conceived as a strategic process that assists lexical decision in timed auditory tasks.

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Author Biographies

Alison Roberto Gonçalves, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná

Professor Adjunto I na área de Inglês do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas (DELEM), da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutor pelo Programa de Pós-graduação em Inglês - Estudos Linguísticos, na Universidade Federal de Santa Catarina (2017). Possui mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pelo mesmo programa (2014), e graduação em Letras Português/ Inglês e respectivas Literaturas pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2011). É membro do Núcleo de Pesquisa em Fonética e Fonologia Aplicada à Língua Estrangeira (NUPFFALE). Sua linha de pesquisa aborda a aquisição da habilidade oral sob viés psicolinguístico ou, ainda, o ensino da habilidade oral sob perspectivas críticas atuais (Inglês como Língua Franca ou Língua Internacional). Tem experiência com ensino de Inglês como língua adicional/estrangeira para brasileiros e de Português como Língua Estrangeira

Rosane Silveira, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina

Possui graduação em Licenciatura Letras Português e Inglês pela Universidade Federal de Santa Catarina (1995), mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998) e doutorado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004), com bolsa sanduíche na UCLA. Em 2008, realizou estágio pós-doutoral junto ao Departamento de Linguística Aplicada e TESL do Teachers College (Columbia University). Em 2014/2015, realizou estágio pós-doutoral junto à Concordia University (bolsa CAPES) e à UFMG. É coordenadora do grupo de pesquisa Fonética e Fonologia da Língua Inglesa, atuando na linha de pesquisa Ensino e Aprendizagem de Língua Inglesa. Coordena, também, o Núcleo de Pesquisa e Ensino em Português Língua Estrangeira. É professora Associada I do Departamento de Língua e Literatura Estrangeiras da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de linguística aplicada, com ênfase em língua inglesa, atuando principalmente nos seguintes eixos: ensino de inglês como língua estrangeira, interfonologia português-inglês, metodologia de pesquisa quantitativa em linguística aplicada, ensino de português como segunda língua. Pesquisadora do CNPq e, atualmente, coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Inglês da UFSC.

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Published

2020-05-08

How to Cite

Gonçalves, A. R., & Silveira, R. (2020). Orthographic Effects in Speech Perception: Evidence from an Auditory Lexical Decision Task with Brazilian Speakers of English. Revista Da Anpoll, 51(1), 153–169. https://doi.org/10.18309/anp.v51i1.1372

Issue

Section

Estudos Linguísticos (2020)