Social acting and (inter)cultural dimension: challenges to the proposal of the production of didactic sequences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/anp.v51i2.1404

Keywords:

Social Action, (Inter)cultural Dimension, Language Actions

Abstract

Foreign/Additional Language Teaching in a genre-based approach may contribute for the student to be able to carry out oral and written language actions as well as acquire (inter)cultural knowledges. So, in this article, we aim at investigating whether a didactic material, composed of sixteen didactic sequences produced for the Center of Modern Foreign Languages in the state of Paraná, can potentially promote the development of (inter)cultural knowledges as well as language capacities. In order to achieve such objective, initially, we examined the syllabus based on the analytical categories of the (inter)cultural dimension. Secondly, based on the same analytical categories and on language capacities, we analysed whether the activities of a didactic sequence may foster the development of such (inter)cultural knowledges. The results indicate that the elements of the syllabus, as well as the DS activities analysed approach the (inter)cultural categories and knowledges, making it possible for the teachers and the students to accomplish a teaching and learning process organized by social acting. Thus, acting socially with language may contribute to the development of (inter)cultural dimension as well as language capacities.

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Author Biographies

Marileuza Ascencio Miquelante, Universidade Estadual do Paraná, Campo Mourão, Paraná,

Professora da Universidade Estadual do Paraná, Câmpus de Campo Mourão (Unespar). Graduada em LETRAS pela Faculdade de Ciências e Letras de Campo Mourão (1990). Mestre em Linguística Aplicada na área de Ensino e Aprendizagem de Segunda Língua e Língua Estrangeira pela Universidade Estadual de Campinas (2002). Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (2019). Participa dos grupos de pesquisa: Linguagem, Desenvolvimento, Educação e suas Relações - LIDERE - UNESPAR/câmpus de Campo Mourão e Linguagem e Educação - UEL, cadastrados no CNPq. 

Vera Lucia Lopes Cristovão, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Paraná,

Professora associada da Universidade Estadual de Londrina (UEL), membro do Programa de Pós Graduação em Estudos da Linguagem (PPGEL-UEL) e líder do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (desde 2002). Possui graduação em Serviço Social pela Universidade Estadual de Londrina (1988), mestrado (1996) e doutorado (2002) em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pelo Programa de Pós-Graduação da PUC-SP.

Claudia Lopes Pontara, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Paraná,

Doutoranda em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) e pelo Centro de Pós-Graduação da Universidade da Cidade de Nova York (GC CUNY-NY/USA). Mestre em Estudos da Linguagem pela UEL.Possui graduação em Letras Anglo- Portuguesa pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Jandaia do Sul (1990) e em Pedagogia pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2014). Especialista em Língua Portuguesa e Língua Inglesa. Atuou na Educação Pública do Estado do Paraná, como professora de Língua Inglesa e Língua Portuguesa dos Ensinos Fundamental II e Médio, bem como na Educação de Jovens e Adultos.

Published

2020-09-09

How to Cite

Miquelante, M. A., Cristovão, V. L. L., & Pontara, C. L. (2020). Social acting and (inter)cultural dimension: challenges to the proposal of the production of didactic sequences. Revista Da Anpoll, 51(2), 153–174. https://doi.org/10.18309/anp.v51i2.1404