Does Planning Make Perfect? The effects of Different Pre-Task Planning Conditions on L2 Speech Performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/anp.v51i1.1410

Keywords:

Pre-task Planning, Speech Production, English as an L2

Abstract

This article reports on a study which investigated the effects of different pre-task planning conditions on L2 speech performance. Twenty-six learners of English from a language institute performed an oral task in which they were required to describe three pictures, for one minute each, under the following conditions: no-planning, oral planning and written planning. Participants’ oral performance was examined in terms of fluency (speech rate unpruned and speech rate pruned), grammatical accuracy (errors per 100 words) and lexical density (proportion of words produced with grammatical and lexical properties). Speech measures were statistically compared according to planning conditions, following a within-subjects design. Results show that, in general, planning has positively affected L2 oral performance, especially fluency. Learners performed better when they had at least one minute to work on their output when compared to having no planning time available. However, when the oral and written conditions were compared, none proved more efficient than the other, possibly due to how they were operationalized. Interpreted differently, this can be indicative of the benefit of pre-task planning, regardless of the form it takes. This small-scale study may contribute to theoretical discussions regarding second language speech production and the pedagogical treatment of speech planning in the L2 classroom.

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Author Biographies

Diêgo Cesar Leandro, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (PPGEL-UFRN).

Janaina Weissheimer, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte

Janaina Weissheimer possui graduação em Letras Português-Inglês pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1999), mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2002) e doutorado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2007). Realizou estágio pós-doutoral (bolsista CAPES) no Kutas Cognitive Electrophysiology Lab na University of California San Diego (UCSD) de 2014 a 2015. É professora associada do Departamento de Línguas e Literaturas Estrangeiras Modernas da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) em Natal, membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (PPGEL-UFRN), atuando na linha de pesquisa sobre Ensino e Aprendizagem de Línguas Estrangeiras, e colaboradora no Instituto do Cérebro da UFRN. Tem experiência na área de Psicolinguística, com ênfase em Aprendizagem de Inglês como Segunda Língua (L2), atuando principalmente nos seguintes temas: Memória Operacional e desenvolvimento de habilidades na L1 e L2, especialmente da fala, leitura e escrita e aprendizagem mediada por tecnologias digitais. Seus interesses atuais de pesquisa estão voltados para o estudo dos correlatos neurais e comportamentais da leitura, da dislexia e do bilinguismo através de estudos de eletroencefalografia e neuropsicológicos. 

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Published

2020-05-08

How to Cite

Leandro, D. C., & Weissheimer, J. (2020). Does Planning Make Perfect? The effects of Different Pre-Task Planning Conditions on L2 Speech Performance. Revista Da Anpoll, 51(1), 170–183. https://doi.org/10.18309/anp.v51i1.1410

Issue

Section

Estudos Linguísticos (2020)