Multimodal critical discourse analysis of representations of women in beer ads:

multiliteracies in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i1.1473

Keywords:

Critical Discourse Analysis, Grammar of Visual Design, Women, Beer Ads, Classroom

Abstract

This article aims to reflect on the reading of genre ‘advertisement’ in the classroom, from a critical perspective, and to highlight the potential of working with texts that reflect ideological positions underscoring complex social issues. To this end, we stress the relevance of working with this genre supported by important official documents (BRASIL, 1998, 2006, 2018). Additionally, we refer to studies in Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 2015 [1989], 2001; MEURER, 2005) to discuss issues involving discourses and ideologies that permeate the texts analyzed, and also use concepts and categories of analysis of the grammar of the visual design (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006), translated in a more didactic way to Portuguese by Nascimento, Bezerra and Heberle (2011) with a view to the development of multiliteracy practices in the school context, to guide the analysis of the multimodal resources that make up the ads analyzed, from which we discuss reconfigurations of representations of women in beer ads. General results indicate that, despite advances in gender representations in the ads analyzed, other more intersectional issues (AKOTIRENE, 2019; COLLINS; BILGE, 2016), such as race, ethnicity, class and sexuality are completely neglected, pointing to the urgency of this problematization also in the school context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Vanessa Monteiro das Chagas, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, Brazil

Graduada em Letras - Licenciatura plena em Língua Portuguesa pela Universidade Federal da Paraíba (Campus IV). Mestranda em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística (PROLING) da Universidade Federal da Paraíba (Campus I). Docente de Língua Portuguesa e Produção Textual na Educação Básica, na rede estadual da Paraíba. Membro do GEPLAM – Grupo de Estudos e Pesquisa em Linguística Sistêmico-Funcional, Análise Crítica do Discurso e Multimodalidade/Multiletramentos (UFPB/CNPq).

Fabio Alexandre Silva Bezerra, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, Brazil

Doutor em Língua Inglesa e Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Santa Catarina. PhD em Linguística pela University of Sydney. Professor Associado do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal da Paraíba, onde colidera o GEPLAM – Grupo de Estudos e Pesquisa em Linguística Sistêmico-Funcional, Análise Crítica do Discurso e Multimodalidade/Multiletramentos (UFPB/CNPq).

References

AKOTIRENE, C. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

BASSANEZI, C. Mulheres nos Anos Dourados. In: PRIORE, M. (org.); BASSANEZI, Carla (coord. de textos) História das mulheres no Brasil. 7 ed. São Paulo: Contexto, 2004.

BEZERRA, F. A análise crítica do discurso e os multiletramentos: o papel da linguagem no fazer docente contemporâneo. In: NÓBREGA, C.; ARCOVERDE, R.; BRANCO, S.; FARIAS, W. (org.) Educação linguística e literária: discursos, políticas e práticas. Campina Grande: UFCG, 2016. p. 189-204.

BONIFÁCIO, C. O uso da Gramática do Design Visual nas aulas de leitura no ensino de língua portuguesa. In: MELO, C.; SALES, L.; SANTOS, L.; SILVA, M. (org.) Linguagem, educação e tecnologias: implicações para o ensino. João Pessoa: Editora da UFPB, 2013. p. 217-243.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2006.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2018.

COLLINS, P. H.; BILGE, S. Intersectionality. Cambridge, Malden: Polity Press, 2016.

FAIRCLOUGH, N. Language and power. 3 ed. Londres, Nova York: Longman, 2015[1989].

FAIRCLOUGH, N. Discourse and social change. Londres: Longman, 2001.

KLEIMAN, A. Agenda de pesquisa e ação em linguística aplicada: problematizações. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Linguística aplicada na modernidade recente: Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p. 39-58.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 2. ed. Londres, Nova York: Routledge, 2006.

MEURER, J. L. Gêneros textuais na análise crítica de Fairclough. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (org.) Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 81-106.

MOITA LOPES, L. P. Linguística aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da (org.) Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 85-107.

NASCIMENTO, R.; BEZERRA, F.; HEBERLE, V. Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. Linguagem e Ensino, v. 14, n. 2, 2011.

PIRES, J. D. A. Misoginia medieval: a construção da justificação da subserviência feminina a partir de Eva e do pecado original. Faces da História. v. 3, n. 1, 2016.

ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

Published

2021-05-31

How to Cite

Chagas, M. V. M. das, & Bezerra, F. A. S. (2021). Multimodal critical discourse analysis of representations of women in beer ads:: multiliteracies in the classroom. Revista Da Anpoll, 52(1), 34–54. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i1.1473

Issue

Section

Estudos Linguísticos (2021)