New subjects in the Brazilian Portuguese children’s grammar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i1.1490

Keywords:

Syntax, ‘New’ Subjects, Children’s Grammar

Abstract

This paper shows the results of an initial study on the emergence of 'new' subjects in the children’s grammar of Brazilian Portuguese, the locative and possessive subjects. The grammar of Brazilian Portuguese (BP) has been showing an increasing number of sentences with atypical subjects. The goal of this study is to investigate whether such constructions are already present in the children's grammar of PB, therefore, the results of two linguistic tasks, judgment of grammaticality and elicited production, will be presented. The hypotheses of this study take into account the fact that PB speakers choose to fill in the subject position instead of leaving it empty. Even though the position is filled by a constituent that was not directly selected by the verb. This fact leads us to test whether: (i) the child recognizes structures with locative and possessive subjects from the initial stages and (ii) the production of such sentences only occurs in more advanced stages of the acquisition process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Quarezemin, Universidade Federal de Santa Catarina/CNPq, Florianópolis, Santa Catarina, Brazil

Professora Associada do Departamento de Língua e
Literatura Vernáculas e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade
Federal de Santa Catarina (UFSC). Atua na área de Teoria e Análise Linguística,
especificamente na Sintaxe Gerativa. Bolsista de Produtividade em Pesquisa, CNPq-PQ
2. Mestre e Doutora em Linguística UFSC. Fez um ano de doutorado sanduíche na
Università Degli Studi di Siena/Itália, bolsista CNPq, e um ano de pós-doutorado na
Università CaFoscari (UNIVE) - Venezia/Itália, bolsista Capes. Foi Visiting Professor
no Dipartimento di Studi Linguistici e Culturali Comparati da UNIVE. Pesquisadora do
Núcleo de Estudos Gramaticais-UFSC (https://neg.cce.ufsc.br/). Coordenadora do
Laboratório Linguística na Escola-UFSC (LALESC - https://www.lalesc.com.br/). Líder
do Grupo de Pesquisa do CNPq Teoria da Gramática e o Português Brasileiro.
Coordena o Projeto Romania Nova junto com os professores Francisco Ordóñez e
Andrés Saab, na Associação de Linguística e Filologia da América Latina (ALFAL). É
Membro do Grupo de Trabalho de Teoria da Gramática da ANPOLL. Tem interesse de
pesquisa na periferia esquerda da sentença, foco e tópico, sentenças clivadas e
pseudoclivadas, na cartografia das posições do sujeito pré-verbal e no ensino de
gramática nas escolas.

Camila Rezende, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brazil

Estudante de Letras Português e Literaturas na Universidade Federal de Santa Catarina.
Realizou pesquisa na área da Linguística Formal com ênfase na aquisição da sintaxe do
sujeito pelo programa PIBIC UFSC e, também, participou do PIBID Português UFSC
com alunos do 9º ano em uma escola da rede municipal de Florianópolis, ministrando
aulas para eles. Possui interesse nas áreas de sintaxe e semântica do Português
Brasileiro e ensino de gramáticas na escola.

References

AVELAR, J.; GALVES, C. Tópico e concordância em português brasileiro e português europeu. In: Textos selecionados – XXVI Encontro da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, 2011. p. 69-45

AVELAR, J.; GALVES, C. Concordância locativa no português brasileiro: questões para a hipótese do contato. In: MOURA, M. D.; SIBALDO, M. (orgs.), Para a História do Português Brasileiro. 1ª ed. Maceió: Edufal, p. 103-132, 2013.

CHOMSKY, N. Three factors in language design. Linguistic Inquiry, v. 36, n.1, p. 1–22, 2005.

CORRÊA, L.; AUGUSTO, M.; LIMA-JÚNIOR, J. P. In: FREITAS, M. J; SANTOS, A. L. (orgs.), Aquisição de língua materna e não materna: Questões gerais e dados do português (Textbooks in Language Sciences 3). Berlin: Language Science Press, p. 201-224, 2017.

GROLLA, E. A aquisição da periferia esquerda da sentença em Português Brasileiro. Dissertação de Mestrado, Unicamp, 2000.

GROLLA, E. A Aquisição da Linguagem. Material didático desenvolvido para o Curso Letras – LIBRAS da Universidade Federal de Santa Catarina, 2006.

GROLLA, E. Metodologias experimentais em aquisição da linguagem. Revista Estudos da Lingua(gem), v. 7, p. 9-42, 2009.

GROLLA, E.; AUGUSTO, M. Absolutive Constructions in Brazilian Portuguese and Relativized Minimality Effects in Children’s Productions. In: Proceedings of Generative Approaches to Language Acquisition (2015), 2016.

GROLLA, E.; AUGUSTO, M. Pronomes resumptivos em português brasileiro infantil: dados de produção e compreensão. Cadernos de Letras da UFF - Dossiê: Anáfora e correferência: temas, teorias e métodos, n. 49, p. 133-154, 2014.

MESSENGER, K. et al. Is young children's passive syntax semantically constrained? Evidence from syntactic priming. Journal of Memory and Language, v. 66, n. 4, p. 568-587, 2012.

NEGRÃO, E. Português brasileiro: uma língua voltada para o discurso. Tese de Livre Docência. Universidade de São Paulo, 1999.

NEGRÃO, E.; VIOTTI, E. Contato entre quimbundo e português clássico: impactos na gramática de impessoalização do português brasileiro e angolano. Linguística, v. 30, n. 2, p. 289-330, 2014.

PONTES, E. O tópico no português brasileiro. Campinas, 1987.

REZENDE, C. Sentenças absolutas no português brasileiro infantil: um estudo experimental. Dissertação de Mestrado. USP, 2016.

Published

2021-05-31

How to Cite

Quarezemin, S., & Rezende, C. (2021). New subjects in the Brazilian Portuguese children’s grammar. Revista Da Anpoll, 52(1), 188–204. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i1.1490

Issue

Section

Estudos Linguísticos (2021)