Methodological challenges to Corpus Linguistics in language acquisition in Brazilian Portuguese

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i1.1499

Keywords:

Corpus Linguistics, PB Acquisition, Methodological Challenges, Mean Length Utterances

Abstract

I will discuss the methodological challenges for a child aged 20 months and 21 days, aged 22 months and 20 days and aged 26 months and 8 days three corpora organization, when acquiring Brazilian Portuguese. I used Brown’s (1973) methodology when he raised Adam, Eve and Sarah’s corpora using Mean Length Utterance, MLU and Maximum Upper Bound Limit calculation, whose rules I describe. Results are compared with the nineteen reports by Brown (1973, p. 66) regarding different languages acquisition, including non-Indo-European ones. Criteria for selecting utterances for making up emerging grammars are also explained. Child’s total utterances number, in phonetic transcription, was 5530, while the adults’ number ones, canonically transcribed, when addressed to the child, was 5664. All recordings, as well as phonetic transcripts, glosses, morphological analysis (mor line) and lexicons are available on the CHILDES Platform, the world's largest database on language acquisition. I address the methodological challenges, including those faced by researchers working with PB acquisition, arising from new technologies, in particular, those assumed by the CHILDES Platform that adopts the Mor line (morphosyntactic analysis) using the same measures here explained.

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Author Biography

Leonor Scliar-Cabral, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brazil

Leonor Scliar-Cabral, doutora em Lingüística pela USP, Professora Emérita e titular concursada aposentada pela UFSC. Pós-doutorada pela Universidade de Montréal, foi eleita em 1991, na Univ. de Toronto, Presidente da International Society of Applied Psycholinguistics, ISAPL, reeleita, na Universidade de Bolonha/Cessena e é atualmente Presidente de Honra. Foi presidente da UBE-SC (1995-1997) e presidiu a ABRALIN (1997-1999). Foi a 1ª Coordenadora do GT de Psicolingüística da ANPOLL, reeleita. Membro do Comitê da Linguagem na Criança da IALP e do Conselho Editorial do International Journal of Psycholinguistics, de Cadernos de Estudos Lingüísticos e de Letras de Hoje (fundadora), da Revista da ABRALIN entre outros. Pesquisadora IA, atualmente é coordenadora do Grupo de Pesquisa Produtividade Lingüística Emergente (CNPq), alimentando o banco mundial de dados CHILDES. Livros: Introdução à Lingüística (Globo, 7ª edição) e Introdução à Psicolingüística (Ática, 1990), Romances e Canções Sefarditas, Memórias de Sefarad, De senectute erotica (São Paulo: Massao Ohno, 1998), Poesia espanhola do século de ouro (Florianópolis: Letras Contemporâneas, 1998) e “O outro, o mesmo” (trad. poética, In J.L. Borges, Obra completa, São Paulo: Globo, 1999), Cruz e Sousa, o poeta do desterro (Sylvio Back (org.), Rio de Janeiro: Sete Letras, 2000). Ultimamente vem se dedicando à prevenção ao analfabetismo funcional, com o Sistema Scliar de Alfabetização.  Seus últimos livros são Princípios do sistema alfabético do português do Brasil e Guia Prático de alfabetização (São Paulo: Contexto, 2003), O sol caía no Guaíba (Porto Alegre: Prym, 2006), com C.R. Caldas-Coulthard, Desvendando discursos: conceitos básicos (Florianópolis: EDUFSC, 2008), Sagração do Alfabeto (São Paulo: Scortecci, 2009, finalista do prêmio Jabuti, 2010) e Psycholinguistics Scientific and technological challenges (Org., Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010), Aventuras de Vivi, Florianópolis: Editora Lili, 2012.

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Published

2021-05-31

How to Cite

Scliar-Cabral, L. (2021). Methodological challenges to Corpus Linguistics in language acquisition in Brazilian Portuguese. Revista Da Anpoll, 52(1), 205–219. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i1.1499

Issue

Section

Estudos Linguísticos (2021)