Theoretical-methodological questions of Sociolinguistics in interface with linguistic Generativism and linguistic Functionalism and the Portuguese language teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52iesp.1591

Keywords:

Interfaces, Parametric Sociolinguistics, Grammar Competition, Sociofunctionalism, Teaching

Abstract

In this article we present (i) an overview of the approaches and studies in ANPOLL's Sociolinguistics working group in interfaces between the Theory of Variation and Change and Gerativism and between the Theory of Variation and Change and Functionalism (especially the North American one), as well as (ii) some of these articulations for teaching Portuguese. Regarding the theoretical-methodological issues of the interface with gerativism, we show that the studies present two phases that do not overlap, but define questions of research and approach to variation and change from different analytical perspectives: Parametric Sociolinguistics and Grammar Competition. On the interface with functionalism, we showed that the theoretical-methodological treatment had its initial phase centered on functional conditioners of variable phenomena, expanding to a phase of articulation between Grammaticalization and Variation at different levels of grammar. We sought to show that interface studies have not only provided discussions on theoretical-methodological issues in the study of variation and linguistic change, but have also brought to the public results of studies on morphosyntactic, syntactic and discursive Portuguese phenomena that have gained ground in language teaching discussions.

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Author Biographies

Edair Maria Görski , Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

É mestra (1985) e doutora (1994) em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualmente é professora adjunta IV (aposentada/voluntária), atuando no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal e Santa Catarina (UFSC), nas áreas de Sociolinguística e Dialetologia e Teoria Linguística. É integrante do Núcleo Interinstitucional de Pesquisa VARSUL. Campos de interesse: sociofuncionalismo, gramaticalização, variação e mudança linguística, significado social e estilístico, ensino.

Marco Antonio Rocha Martins, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

É Professor Associado II do Departamento de Língua e Literatura Vernáculas da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e pesquisador PQ-2 do CNPq; Mestre (2005) e Doutor (2009) em Linguística pela UFSC com estágio de pós-doutoramento na Universität zu Köln/Alemanha (2019). Foi coordenador do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFSC (biênio 2016-2018), presidente do GELNE (biênios 2010-2012 e 2012-2014), vice-presidente da ABRALIN (biênio 2011-2013), coordenador do GT de Sociolinguística da ANPOLL (biênios 2010-2012 e 2012-2014) e Editor-Chefe da Revista do GELNE (2014-2017). Coordena desde 2017, com Izete Lehmkuhl Coelho e Paulo Osório, o Projeto História do Português brasileiro – da Europa até a América da Associação de Linguística e Filologia da América Latina ALFAL.

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Published

2021-09-27

How to Cite

Görski , E. M., & Martins, M. A. R. (2021). Theoretical-methodological questions of Sociolinguistics in interface with linguistic Generativism and linguistic Functionalism and the Portuguese language teaching. Revista Da Anpoll, 52(esp), 173–197. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52iesp.1591

Issue

Section

GT de Sociolinguística, 35 anos depois: reflexões e cenários