“Who will save our children?”
discourses on “gender ideology” in the 2018 election campaign
DOI:
https://doi.org/10.18309/ranpoll.v53i1.1600Keywords:
Discourse Analysis, Gender, Social Media, PoliticsAbstract
The article analyzes discourses on "gender ideology" in social media posts of candidates in the 2018, along the time of Brazilian election campaign. The theoretical apparatus that conducts the investigation finds support, mainly, in Foucault discourse studies. The corpus is formed by four publications on social networks of candidates for positions in the Legislative Branch (state and federal deputy), which were linked to the allied base of presidential Jair Bolsonaro - that time a candidate. About the methodology, it is worth mentioning that this is a descriptive-interpretative study of a qualitative nature. The analyses show that the discourses on "gender ideology" frame such practice as an evil to be fought, especially because it distorts values of the Christian religion and hurts the innocence of children. The candidates insert themselves, therefore, in a position of combating such "gender ideology" and, from there, seek engagement with potential voters on the web.
Downloads
References
ALMEIDA, Ronaldo de. Bolsonaro presidente: conservadorismo, evangelismo e crise brasileira. Novos Estudos, v. 38, n.1, p. 185-213, jan./abr. 2019.
BÍBLIA SAGRADA. Sagrada Bíblia Católica: Antigo e Novo Testamentos. Trad. José Simão. São Paulo: Sociedade Bíblica de Aparecida, 2008.
BRANDÃO, Eliane Reis; LOPES, Rebecca Faray Ferreira. Não é competência do professor ser sexólogo: o debate público sobre gênero e sexualidade no Plano Nacional de Educação. Civitas, v. 18, n. 1, p. 100-123, jan./abr. 2018.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
BUTLER, Judith. Judith Butler escreve sobre sua teoria de gênero e sua passagem pelo Brasil. Folha de S. Paulo, 2017.
CARVALHO, Celso do Prado Ferraz. Negação da política e politização da educação: a prática discursiva do Movimento Escola Sem Partido. Educação em Questão, v. 56, n. 50, p. 65-87, out./dez., 2018.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso político. Tradução de Fabiana Komesu e Dilson Ferreira da Cruz. São Paulo: Contexto, 2006.
COTTA, Rafaela; POCAHY, Fernando. Escola sem partido e sua maldita benevolência contra uma suposta ideologia de gênero: afinal, do que as crianças precisam ser protegidas? In: POCHAY, Fernando; CARVALHO, Felipe da Silva Ponte; COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro (Orgs.). Gênero, sexualidade e geração: intersecções na educação e/m saúde. Aracaju: EDUNIT, 2018, p. 221-236.
COURTINE, Jean Jacques. Metamorfoses do discurso político: as derivas da fala pública. Trad. Nilton Milanez e Carlos Piovezani Filho. São Carlos: Claraluz, 2006.
CUNHA, L. L. N. A antipolítica de gênero no governo Bolsonaro e suas dinâmicas de violência, Revista de Estudios Brasileños. v. 7, n. 10, 2020.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 20. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
FOUCAULT. Michel. Ditos e Escritos IV: Estratégia, Poder-Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2020a.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J.A. Guilhon Albuquerque. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020b.
GOLDZWEIG, Rafael S. Por que devemos nos preocupar com a influência das redes sociais nas eleições de 2018? El País, 2018.
JUSTO, Gabriel. Pelo 12º consecutivo, Brasil é país que mais mata transexuais no mundo, Exame, 2020.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019, p. 7-42.
MACHADO, Maria das Dores Campos. O discurso cristão sobre a “ideologia de gênero”. Revista de Estudos Feministas, v. 26, n.2, p. 1-18, 2018.
MIGUEL, Luis Felipe. O mito da “ideologia de gênero” no discurso da extrema direita brasileira, Cadernos Pagu, v. 62, e216216, 2021.
MISKOLCI, Richard. Exorcizando um fantasma: os interesses por trás do combate à “ideologia de gênero”. Cadernos Pagu, n. 53, s.p., 2018.
PIOVEZANI, Carlos. Verbo, corpo e voz: dispositivos de fala pública e produção da verdade no discurso político. São Paulo: Ed. UNESP, 2009.
PIOVEZANI, Carlos. Metamorfoses do discurso político contemporâneo. Revista da ABRALIN, v. 6, n. 1, maio, 2017.
QUEIROZ, Antônio Augusto de. O Congresso mais conservador dos últimos quarenta anos, Le Monde Diplomatique Brasil, 2018.
SALDAÑA, Paulo. Motores de Bolsonaro, Escola sem partido e ideologia de gênero têm raízes religiosas, Folha de S. Paulo, 2018.
SARGENTINI, Vanice Maria Oliveira A análise do discurso e a natureza semiológica de análise. In GREGOLIN, Maria Rosário Valencise; KOGAWA, João Marcos Mateus. (Orgs.). Análise do discurso e semiologia: problematizações contemporâneas. Araraquara: Cultura Acadêmica, 2012, p. 101-120.
SARGENTINI, Vanice Maria Oliveira. Discurso político e redes sociais. Revista da ABRALIN, v. 14, n. 2, ago., 2015.
SCHIBELINSKI, Diego. “Isso é coisa do capeta!”: o papel da “ideologia de gênero” no atual projeto político de poder, Retratos da Escola, v. 14, n. 28, p. 15-38, jan./abr. 2020.
SILVA, Milena Mangabeira da. Comunicação política e redes sociais: produção discursiva dos senadores no Facebook sobre o impeachment de Dilma Rousseff. 2018, 137 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Territorialidades) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2018.
SOUSA, Jacyane Dantas; BRAGA, Amanda Batista. Da política e do esporte: a bandeira brasileira e as rupturas discursivas da identidade nacional. Entrepalavras, v. 11, n. 2, p. 1-21. maio/ago. 2021.
VEIGA NETO, Alfredo. Mais uma lição: sindemia covídica e educação, Educação e realidade, n. 45, v. 4, e109337, 2020.
XIMENES, Salomão; VICK, Fernanda. Fim de um ciclo: STF decide dar fim à ideia fraudulenta do Escola sem Partido, Diálogos do Sul, São Paulo, 06 de julho de 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista da Anpoll
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os trabalhos publicados na Revista da Anpoll são licenciados sob os termos da licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. Assim, os/as autores/as ou terceiros podem copiar e redistribuir o material licenciado em qualquer suporte ou formato, e remixar, transformar, ou criar a partir do material desde que sejam dados os devidos créditos ao trabalho original. Ressalta-se que a redistribuição, transformação ou criação, de iniciativa de dos/as autores/as ou de terceiros, deve mencionar a precedência de sua publicação neste periódico, citando-se o volume, número e data desta publicação.