“It's a very hard process”

narrative analysis, positioning and identity (re)construction about emergency remote education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v53i1.1640

Keywords:

Narrative analysis, (Re) Construction of identities, Remote education, Continuing education

Abstract

This article analyzes the oral narrative of a Portuguese Language teacher and describes, how she has (re)constructed the professional identity(ies) and positions herself in assessments situations in the emergency remote education. This paper is anchored in the theoretical principles of narrative analysis and consider the linguistic-interactional and discursive assessments from the studies of Labov ([1972] 2008); Moita Lopes (2001); Bastos; Biar (2015); Abreu; Nobrega (2020). The data were generated in a continuing education meeting held in 2020, during the Covid-19 pandemic. The methodology is qualitative-interpretative and it is based on the concepts of oral narrative studies. The results suggest that, when the teacher constructing the narrative, she organizes the narrated experiences, evaluating the situations and positioning herself according to the assumed identities, sometimes as a concerned teacher who values ​​the advantages of the remote education environment, sometimes as someone who finds themself in the unprecedented pedagogical challenge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tamires Puhl Pereira, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, Rio Grande do Sul, Brasil

Mestra em Linguística Aplicada (UNISINOS).

Anderson Carnin, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, Rio Grande do Sul, Brasil

Doutor em Linguística Aplicada (UNISINOS)

Caio Mira, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, Rio Grande do Sul, Brasil

Doutor em Linguística (Unicamp).

References

ABREU, Adriana Rodrigues de; NOBREGA, Adriana Nogueira Accioly. Os desafios do magistério: contribuições da avaliação para a socioconstrução de identidades em narrativas de sofrimento. Calidoscópio, v. 18, n. 3, p. 570–589. 2020. DOI: https://doi.org/10.4013/cld.2020.183.05

BAMBERG, Michael. Construindo a masculinidade na adolescência: posicionamentos e o processo de construção de identidade aos 15 anos. In: MOITA LOPES, Luiz. Paulo; BASTOS, Liliana Cabral. (Org.). Identidades: Recortes multi e interdisciplinares. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2020, p. 149-185.

BASTOS, Liliana. Cabral. Contando estórias em contextos espontâneos e institucionais –uma introdução ao estudo da narrativa. Calidoscópio. v. 3, n. 2, p. 74-87, 2005.

BASTOS, Liliana Cabral. Diante do sofrimento do outro – narrativas de profissionais de saúde em reuniões de trabalho. Calidoscópio, v. 6, n. 2, p. 76-85, 2008.

BASTOS, Liliana Cabral; BIAR, Liana de Andrade. Análise de narrativa e práticas de entendimento da vida social. D.E.L.T.A., v. 31, n. especial, p. 97-126, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-445083363903760077

BASTOS, Liliana Cabral; OLIVEIRA, Lívia Miranda de. Aspectos da dinâmica interacional da narração de histórias por pessoas com afasia. Calidoscópio, v. 10, n. 2, p. 194-210, 2012. DOI: https://doi.org/10.4013/cld.2012.102.07

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 5. jul. 2021.

BAUMAN, Richard. Story, performance and event: contextual studies of oral narrative. Cambridge: Cambridge University Press, 1986. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511620935

BUNZEN, Clécio. O ensino de língua materna em tempos de pandemia. In: RIBEIRO, Ana Elisa; VECCHIO, Pollyanna de Mattos Moura. (Org.). Tecnologias digitais e escola: reflexões no projeto aula aberta durante a pandemia. São Paulo, Parábola, 2020, p. 21-30.

CARNIN, Anderson. Formação Continuada e/em Comunidades de Desenvolvimento Profissional como Estratégia para Potencializar o Ensino de Língua Portuguesa na Educação Básica. Projeto de Pesquisa (mímeo), São Leopoldo, 2019.

CARNIN, Anderson; GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos. Agir linguageiro, tomada de consciência e desenvolvimento profissional do professor em formação continuada. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 16, p. 365-385, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398201610276

COSCARELLI, Carla. Viana. Ensino de Língua: Surtos Durante a pandemia. In: RIBEIRO, Ana Elisa; VECCHIO, Pollyanna de Mattos. (Org.). Tecnologias digitais e escola: reflexões no projeto aula aberta durante a pandemia. São Paulo, Parábola, 2020, p. 15-20.

CORTAZZI, Martin; JIN, Lixian. 2001. Evaluating evaluation in narrative. In: HUSTON, Susan; THOMPSON, Geoff. (Eds.). Introduction. Evaluation in Text. Oxford, Oxford University Press, 2001, p. 102-120.

CRUZ, Claudia Almada Gavina; BASTOS, Liliana. Cabral. Histórias de uma obesa: a teoria dos posicionamentos e a (re)construção discursiva das identidades. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, SC, v. 15, n. 3, p. 367-384, 2015.

DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4017-150302-1415

DE FINA, Anna; GEORGAKOPOULOU, Alexandra. Analyzing Narrative: Discourse and Sociolinguistic Perspectives. Cambridge University Press, 2012. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139051255

GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos; CARNIN, Anderson. (Org.). Formação continuada de professores de língua portuguesa: a importância do coletivo para a ressignificação do trabalho de ensinar. Araraquara: Letraria, 2020.

GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos; KERSCH, Dorotea Frank. A caminho da construção de projetos didáticos de gênero. In: GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos; KERSCH, Dorotea Frank. (Orgs.). Caminhos da construção: projetos didáticos de gênero na sala de aula de língua portuguesa. São Paulo: Mercado de Letras, 2012, p. 21-44.

LABOV, Willian.; WALETZKY, Joshua. Narrative Analysis: Oral Versions of Personal Experience. The Journal of Narrative and Life History, v. 7, n. 1-4, p. 3-38, 1967. DOI: https://doi.org/10.1075/jnlh.7.02nar

LABOV, William. Padrões Sociolinguísticos. Trad.: Marcos Bagno; Marta Scherre e Caroline Cardoso. São Paulo: Parábola, [versão original publicada em 1972] 2008.

MELO, Glenda Cristina Valim; MOITA LOPES, Luiz Paulo. "Você é uma morena muito bonita": a trajetória textual de um elogio que fere. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 54, n. 1, p. 53-78, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-18134345161352

MIRA, Caio; CARNIN, Anderson. Histórias sobre o convívio com a Doença de Alzheimer: contribuições da noção de referenciação para a análise de narrativas no contexto de interações de um Grupo de Apoio. Cadernos de Estudos Linguísticos, v. 59, n. 1, p. 157-174, 2017. DOI: 10.20396/cel.v59i1.8648426

MOITA LOPES, Luiz Paulo. A performance narrativa do jogador Ronaldo como fenômeno sexual em um jornal carioca: multimodalidade, posicionamento e iconicidade. Revista da ANPOLL, Brasília, n. 27, v. 2, p. 128-157, 2009. DOI: https://doi.org/10.18309/anp.v2i27.146

MOITA LOPES, Luiz Paulo; BASTOS, Liliana Cabral. A experiência identitária na lógica dos fluxos-uma lente para se entender a vida social. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo; BASTOS, Liliana Cabral. (Org.). Para além da identidade: fluxos, movimentos e trânsitos. Belo Horizonte: UFMG, 2020, p. 9-23.

MOITA LOPES, Luiz Paulo. Práticas narrativas como espaço de construção das identidades sociais: uma abordagem socioconstrutivista. In: RIBEIRO, Branca Telles; LIMA, Cristina Costa; DANTAS, Maria Tereza Lopes (Org.). Narrativa, identidade e clínica. Rio de Janeiro: Edições IPUB/CUCA, 2001, p. 55-71.

MOREIRA, José António; SCHLEMMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, p. 01-35, 2020. DOI: https://doi.org/10.5216/revufg.v20.63438

OCHS, Elinor; CAPPS, Lisa. Living Narrative: creating lives in everyday storytelling. Cambridge: Harvard University Press, 2001.

SANTOS, Edméa; RIBEIRO, Mayra; FERNANDES, Terezinha. Ciberformação docente em contexto de pandemia: multiletramentos críticos em potência. In: KERSCH, Dorotea et al. (Org.). Multiletramentos na pandemia: aprendizagens na, para a e além da escola. São Leopoldo: Casa Leiria, 2021, p. 23-36.

Published

2022-04-30

How to Cite

Puhl Pereira, T., Carnin, A. ., & Mira, C. (2022). “It’s a very hard process”: narrative analysis, positioning and identity (re)construction about emergency remote education. Revista Da Anpoll, 53(1), 13–34. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v53i1.1640

Issue

Section

Estudos Linguísticos (2022)