Teacher-student interaction as a practice of teacher subjectivation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v53i2.1706

Keywords:

Discourse, Teacher, Subjectivity

Abstract

This paper aims to discuss the discursivization of the teacher-student interaction and its relation to the formation of subjectivityies of teachers. This is part of a larger research that recognizes a battle of knowledge and power around educational issues in Brazil, which has intensified in the last five years and has resulted in the production of a vast archive about education, within which several processes of teacher subjectivation have also been constituted. For this, it is founded on a discursive perspective, grounded on the theoretical assumptions launched by Michel Foucault, mobilizing notions such as discourse, truth and device, in an enunciative series composed of texts that circulated in journalistic websites and social networks. The analyses so far indicate that the interaction with students appears, in the discourses, as a central element of teaching practice. Such practice is produced in different devices, such as school, academic, journalistic, among others, and contributes to a subjectivation of the ideal teacher as a welcoming subject in relation to their students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adélli Bazza, Universidade Estadual do Paraná, Campo Mourão, Paraná, Brasil

Doutora em Letras (UEM).

References

ANDRADE, Vinícius. A importância da relação aluno-professor durante a pandemia. UOL Notícias. 24/6/2021. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/ultimas-noticias/deutschewelle/2021/06/24/a-importancia-da-relacao-aluno-professor-durante-a-pandemia.htm. Acesso em: 10 mar. 2022.

AGAMBEM. Giorgio. O que é um dispositivo. In: AGAMBEM. G. O que é o contemporâneo: e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009, p. 25-54.

BERGSON, Henry. O Riso. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1983.

COMO é a vida de um professor na pandemia. 50 tons de Pedagogia. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/152732688737859/posts/780152395995882/. Acesso em: 21 jan. 2022.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do discurso. 5. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos II. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos IX. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014. p. 118-140.

FREIRE, P. Professora sim, tia não cartas a quem ousa ensinar. Perdizes: Olho dágua, 1997.

LE VAUSSER, Louis; TARDIF, Maurice. Divisão do trabalho e trabalho técnico nas escolas de sociedades ocidentais. Educação e Sociedade. Campinas, v. 25, n. 89, p. 1275-1297, Set./Dez. 2004.

MENEZES, Ebenezer Takuno de. Verbete ensino laico. Dicionário Interativo da Educação Brasileira - EducaBrasil. São Paulo: Midiamix Editora, 2001. Disponível em: https://www.educabrasil.com.br/ensino-laico/. Acesso em: 23 mar. 2022.

NÓVOA, António. Para o estudo sócio-histórico da gênese e desenvolvimento da profissão docente. In: Dossiê: interpretando o trabalho docente. Teoria & Educação. n. 4, 1991, p. 109-139.

PICHONELLI, Matheus. Relatos da pandemia: saber quem eram os pais dos meus alunos me deprimiu. TAB UOL. 01/05/2021. Disponível em: https://tab.uol.com.br/colunas/matheus-pichonelli/2021/05/01/pandemia-me-fez-saber-quem-eram-os-pais-de-meus-alunos-isso-me-deprimiu.htm . Acesso em: 16 mar. 2022.

PROFESSORES antigamente. Reddit. Disponível em: https://www.reddit.com/r/brasil/comments/gvsit5/professores_em_aula_onlinememe/. Acesso em: 12 mar. 2022.

REBELO, Tainara. Ação cuida da saúde mental de professores apartados da escola pela pandemia. Ecoa Uol. 26/8/2021. Disponível em: https://www.uol.com.br/ecoa/ultimas-noticias/2021/08/26/projeto-cuida-da-saude-mental-de-professores-apartados-da-escola-pela-covid.htm. Acesso em: 27 fev. 2022.

SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

VICENTE, Caio Willians de Lirio; BAZZA, Adélli Bortolon. Os discursos sobre a desigualdade salarial na construção da subjetividade docente. In: CONGRESSO INTERNACIONAL LETRAS, 4, 2021, Bacabal, Anais. p. 2398-2410. Disponível em: http://conilufma.com.br/. Acesso em: 15 fev. 2022.

WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. Lisboa, Edições 70, 1995.

Published

2022-09-06

How to Cite

Bazza, A. (2022). Teacher-student interaction as a practice of teacher subjectivation. Revista Da Anpoll, 53(2), 331–348. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v53i2.1706

Issue

Section

Por uma análise foucaultiana dos discursos