“I want to play in peace”

the effects of the discourses produced about the favela in the daily lives of children who inhabit these territories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v53i2.1730

Keywords:

Favela, Speech, Violence, Children

Abstract

Starting from Michel Foucault's studies on discourse analysis, this article problematizes the way in which discourses about the favelas of Rio de Janeiro are produced and disseminated. Since its expansion in the late 19th century, Rio's favelas have been associated with places of crime, danger and disease hotspots. Deconstructing the idea that the lack of infrastructure and the limited supply of services in these territories would be failures in the State's actions, the text discusses how the propagation of these discourses has shaped society's relationship with the favelas and their residents. As a strategy to face these processes of subjectivation, groups of favela residents have found in collective actions the strength to survive. As an example of these struggle movements, this article presents a project developed by residents of the Complexo of Favela of Manguinhos that has allowed children to give new meaning to the pain and fears caused by the constant climate of violence present in the place where they live, assuring them a space to play in peace.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Lima Simões, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Doutor em Políticas Públicas e Formação Humana (UERJ).

Michelly Ferreira da Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Mestra em Políticas Públicas e Formação Humana (UERJ).

References

AGUIAR, Kátia; BERZINS, Felix. Habitar as bordas e pensar o presente. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 19, n. 3, p. 437-448, jul./set. 2014

COIMBRA, Cecília Maria Bouças. Operação Rio: o mito das classes perigosas: um estudo sobre a violência urbana, a mídia impressa e os discursos de segurança pública. Rio de Janeiro: Oficina do Autor; Niterói: Intertexto, 2001.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1968.

FERNANDES, Tania Maria; COSTA, Renato Gama-Rosa. Histórias de

pessoas e lugares: memórias das comunidades de Manguinhos. Rio de

Janeiro: Fiocruz, 2009. v. 1. 230 p.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. Trad. Laura F. de Almeida Sampaio. Loyola. São Paulo, 1996.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro, Graal, 1979.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território, população: curso dado no Collège de France (1977-1978). Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

GONÇALVES, Mariana Alves. Psicologia favelada: ensaios sobre a construção de uma perspectiva popular em psicologia. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.

GUATTARI, Félix, ROLNIK, Sueli. Micropolíticas: cartografias do desejo. Petrópolis: Editora Vozes, 2005

SCHEINVAR, Estela. O conselho tutelar como dispositivo de governo. In: I COLÓQUIO NACIONAL MICHEL FOUCAULT: EDUCAÇÃO, FILOSOFIA, HISTÓRIA - TRANSVERSAIS, 2008, Uberlândia. Anais [...] Uberlândia: UFU, 2008. Disponível em: <http://www.infancia-juventude.uerj.br/pdf/estela/conselhotutelarcomodispositivodogoverno.pdf>.

SILVA, Michelly Ferreira da. Que tiro foi esse? O medo na favela como ele é. 2021. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Formação Humana) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de janeiro, 2021.

SIMÕES, Gabriel Lima. “Isso não pode ser normal”: A vida em favela sob o olhar de um corpo em desalinho. 2021. Tese (Doutorado em Políticas Públicas e Formação Humana) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.

Published

2022-09-06

How to Cite

Lima Simões, G., & Ferreira da Silva, M. (2022). “I want to play in peace”: the effects of the discourses produced about the favela in the daily lives of children who inhabit these territories. Revista Da Anpoll, 53(2), 349–365. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v53i2.1730

Issue

Section

Por uma análise foucaultiana dos discursos