Heterotopic experiences in cinema and art

Camila O’Gorman and other places

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v53i2.1747

Keywords:

Heterotopia, Heterochrony, Discourse analysis, Foucault, Camila O’Gorman

Abstract

This text sets out to analyse heterotopic experiences in Argentine cinema and art evoking the figure of Camila O’Gorman, based on Michel Foucault’s theorizations on the concept of heterotopia. To undertake this analysis, we turn to two of his texts: (i) “The utopian body” ([1966]2006) and (ii) “Of other spaces” ([1984]1986) in which Foucault presents and discusses the concept of heterotopia. As the corpus to be studied here, we have selected the movie Camila (1984) by the Argentine director Maria Luisa Bemberg and the collage by the Argentinean writer and artist Enrique Molina, used to illustrate the cover of his novel Una sombra donde sueña Camila O’Gorman (1994). The works chosen are discursive materialities revolving around Camila O’Gorman, a young woman transformed into an Argentine historical myth after being tragically killed in the nineteenth century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

port, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Doutora em Linguística (UFMG).

Evânia Maria Ferreira Do Nascimento, Colégio Pedro II, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Mestra em Linguística (UERJ).

Luísa Perissé Nunes da Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Mestra em Letras Neolatinas (UFRJ). 

References

ADAMI, Nazareno Miguel. Poder y sexualidad. El caso de Camila O’Gorman. Revista Todo es Historia: registra la memoria nacional, nº 281, A 22.000, año XXIV. Argentina. Nov 1990.

AZEVEDO, Ana Francisca. Geografia e cinema. In: CORRÊA, R.L.; ROSENDHAL, Z. (Orgs.). Cinema, música e espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009.

BACHELARD, Gaston. A Poética do Espaço. Tradução de Antônio de Pádua Danesi. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008 [1957]

CAMILA (filme). María Luisa Bemberg, Coproducción Argentina – Española. GEA

Cinematográfica S.R.L. – Impala S.A. 1984. 105 min, son., color. Idioma: castellano. Subtítulos: inglés.

DE ARRIBA, Héctor Daniel. Presbítero Miguel Gannon ¿culpable o inocente? 1ª ed. Buenos Aires, Argentina: Dunken, 2013d.

FOUCAULT, Michel. O corpo utópico – As Heterotopias. São Paulo: n-1 Edições, 2013a. Disponível em: https://bit.ly/3lycIWs Acesso em: 16 set. 2021.

FOUCAULT, Michel. Prefácio. In: As palavras e as coisas – uma arqueologia das ciências humanas. Tradução Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 1966 [2000].

FOUCAULT, Michel. De espaços Outros. Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo, 2013b. Disponível em: https://bit.ly/39eivuO Acesso em: 16 set. 2021.

GREGOLIN, Maria do Rosário. Discursos e imagens do corpo: heterotopias da (in)visibilidade na WEB. In: FLORES, G.G.; NECKEL, N.R.F.; GALLO, S.M.L. (org). Análise de discurso em rede: cultura e mídia. Campinas: Pontes, 2015, p. 191-213.

MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos discursos. Tradução de Sírio Possenti. São Paulo: Parábola, 2008 [1984].

MOLINA, Enrique. Una sombra donde sueña Camila O’Gorman. Buenos Aires, Argentina: Seix Barral, 1994. [1973]

NEVES-CORREA, Mauricio. Heterotopias no país do milagre: os corpos indígenas e as histórias filmadas. Tese de Doutorado. Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2018.

PERISSÉ. Luísa. Brasil e Argentina: tradução e adaptação e suas representações na cultura brasileira. Biblioteca Nacional, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3kKdP6q Acesso em: 28 set. 2021.

ROCHA, Décio. Representar e intervir: linguagem, prática discursiva e performatividade. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 14, n. 3, p. 619-632, 2014.

Published

2022-09-06

How to Cite

port, Do Nascimento, E. M. F., & Perissé Nunes da Silva, L. (2022). Heterotopic experiences in cinema and art: Camila O’Gorman and other places. Revista Da Anpoll, 53(2), 419–436. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v53i2.1747

Issue

Section

Por uma análise foucaultiana dos discursos