The English language textbook in Applied Linguistics

a dialogic analysis of academic discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v54i1.1863

Keywords:

Textbook, English Language Teaching, Dialogic Discourse Analysis, Applied Linguistics

Abstract

In this article, the aim is to discuss the English language textbook as an object of academic discourse in Brazilian Applied Linguistics. For this, it is based, theoretically and methodologically, on Dialogic Discourse Analysis, assuming language as discursive interaction and taking two academic abstracts (2020 and 2021), which thematize the English language textbook, as utterances that circulate in the scientific field, published in Brazilian journals whose titles explicitly express their affiliation to the field of Applied Linguistics. The analysis of the corpus indicates that the academic discourse sometimes agrees with the official discourse (the textbook is good), presenting reservations to it (the textbook is good, but needs to be complemented), sometimes it disagrees with it in a latent way (the textbook is insufficient and not critical). Furthermore, the analysis of the dialogic relations between the academic discourse, the official discourse, the theoretical discourse, the professional discourse and the discourse on initial teacher training reveals: the need for a professional practice that complements the textbook; the denunciation of pedagogies contrary to the development of student autonomy; and the need for initial training of English teachers in a critical and anti-racist perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra; revisão de Danilo Hora, Beatriz de Freitas Moreira. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução de Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2018.

BOENAVIDES, D. L. P. Publicação e recepção das obras do Círculo de Bakhtin no Brasil: a consolidação da análise dialógica do discurso. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, v. 17, n. 4, p. 104-131, 2022.

BRAIT, B. (org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

COSTA, P. H. da S.; RODRIGUES, R. de A. Crítico “pero no mucho”: problematizando a abordagem de questões identitárias em uma unidade de um livro didático de inglês para o Ensino Médio. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 60, n. 2, p. 500–517, 2021.

LIMA, S. C. Ensino de inglês na escola pública em perspectiva INdisciplinar e dialógica. Revista da Anpoll, Florianópolis, v. 52, n. 2, p. 138-156, 2021.

LIMA, S. C. O discurso acadêmico do professor de inglês em perspectiva dialógica. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, v. 39, n. 4, p. 202339455200, 2023. DOI: 10.1590/1678-460X202339455200

LIMA, S. C.; VIEIRA, F. O papel do livro didático na promoção da autonomia na aprendizagem de inglês. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 20, n. 1, p. 217-244, 2020.

MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

REAL, L.; FERREIRA, A. de J. A identidade negra no Programa Nacional do Livro Didático de Língua Inglesa de 2018. Travessias, Cascavel, v. 13, n. 3, p. 35–53, 2019. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/23602. Acesso em: 21 mar. 2023.

ROHLING, N. A pesquisa qualitativa e análise dialógica do discurso: caminhos possíveis. Cadernos de Linguagem e Sociedade, v. 15, n. 2, p. 44-60, 2014.

SARMENTO, S.; LAMBERTS, D. H. O papel do livro didático no ensino de inglês: aspectos sobre sua importância, escolha e utilização. Revista (Con)Textos Linguísticos, v. 10, n. 17, p. 291-300, 2016.

TÍLIO, R. As dimensões da linguagem em livros didáticos de inglês para o ensino fundamental I. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 48, n. 2, p. 295–315, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8645227. Acesso em: 21 mar. 2023.

TÍLIO, R. C. 30 anos da ALAB: 30 anos de Linguística Aplicada e ensino de línguas no Brasil. Raído, v. 14, n. 36, p. 17–36, 2020.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 2. ed. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2018.

XAVIER, R. P.; URIO, E. L. W. O professor de inglês e o livro didático: que relação é essa? Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 45, n. 1, p. 29-54, 2006. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8639421. Acesso em: 21 mar. 2023.

Published

2023-11-06

How to Cite

Lima, S. de C., de Oliveira Silva, M. C., Almeida Maia, C., Farias Pascoal, G., & Medeiros de Macêdo Saldanha, R. (2023). The English language textbook in Applied Linguistics: a dialogic analysis of academic discourse. Revista Da Anpoll, 54(1), e1863. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v54i1.1863

Issue

Section

Estudos Linguísticos