Anchors in symbolic drift – texts as forms of social cognition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v54i1.1901

Keywords:

Text, Social Cognition, Epistemic Frames, Sociocognitivism

Abstract

Our objective in this essay is to reflect on what has been called the sociocognitive approach to the text, focusing both on the epistemological position that takes the “text as knowledge of social objects”, and on the perspective that takes the text as social cognition or as linked to social cognition. sociocognition. In short, they consist of distinct epistemic positions regarding the relationship established between text and cognition (complementary or constitutive). The option for one of the two positions highlighted here also reveals different meanings of cognition and the social. Among the implications derived from both epistemological positions, we suggested whether there would be a possibility of articulation between both, based on the theoretical and methodological purposes of textual analysis, as well as on the reciprocity between form and socio-cognitive anchoring, and between text and cognition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTOS, G. Modelos da produção de conhecimento. Revista da ABRALIN, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 29-54, jul./dez. 2015. Disponível em: https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1215. Acesso em: 5 maio 2023.

ANTOS, G. Os textos como formas constitutivas do saber. Sobre algumas hipóteses para o funcionamento da linguística de texto a base de uma teoria evolucionaria. In: ANTO, G. O Futuro da linguística de texto: transformações, tendências. Tübingen: Niemeyer, RGL 188, 1997. p. 43-65.

ANTOS, G.; WIESER, H. P. Os textos como formas constitutivas do saber. Sobre algumas hipóteses para uma fundamentação da lingüística de texto à base de uma teoria evolucionária. Belo Horizonte: Faculdade de Letras UFMG, 2005.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1981.

BEAUGRANDE, R. A.; DRESSLER, W. U. Introduction to text linguistics. London: Longman, 1981.

BENTES, A. C. A abordagem do texto: considerações em torno dos objetos e unidades de análise textual. In: LIMA-HERNANDES, M. C. (org.). Gramaticalização em perspectiva: cognição, textualidade e ensino. São Paulo: Paulistana, 2010. v. 1, p. 139-156.

BENTES, A. C. Linguística textual. In: MUSSALIM, F. B. A. C. (org.). Introdução à linguística: domínios e fronteiras. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 261-301.

BENTES, A. C.; MORATO, E. M. Cyberhate, verbal violence, and reflexivity in the covid-19 pandemic’s scenario in Brazil. In: SIGNORINI, I. (org.). Language practices of cyberhate in unfolding global and local realities. New Castle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2022. v. 1, p. 68-85.

BENTES, A. C.; MORATO, E. M. Expressões de violência verbal e reflexividade face ao modelamento da pandemia de covid-19. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 19, n. 1, p. 18-31, jan./abr. 2021.

BENTES, A. C.; PALUMBO, R.; AQUINO, Z. Linguística textual, interação e cognição social: procedimentos metodológicos. Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v. 15, n. 31, p. 10-29, 2021.

BENTES, A. C.; REZENDE, R. C. Linguística textual e sociolinguística. In: SOUZA, E. R.; PENHAVEL, E.; CINTRA, M. (org.). Linguística textual: interfaces e delimitações. São Paulo: Cortez Editora, 2017. p. 258-301.

BENTES, A. C.; REZENDE, R. C. Texto: conceitos, questões e fronteiras (com)textuais. In: SIGNORINI, I. (org.). (Re) Discutir texto, gênero e discurso. São Paulo: Parábola, 2008. p. 19-46.

CAVALCANTE, M. M.; PINHEIRO, C. L.; LINS, M. P. P.; LIMA, G. Dimensões textuais nas perspectivas sociocognitiva e interacional. In: BENTES, A. C.; LEITE, M. Q. (org.). Linguística de texto e análise da conversação. São Paulo: Cortez, 2010. v. 1, p. 225-261.

CUSTÓDIO, F. V.; HISSA, D. L. A. Linguística Textual e sociocognição: interação e conhecimentos voltados para a construção dos sentidos. Organon, Porto Alegre, v. 33, n. 64, p. 1-16, 2018.

EHRENBERG, A. « Le cerveau ‘social’: Chimère epistemologique et verité sociologique ». Espirit, [S. l.], v. 341, n. 1, p.79-103, jan. 2008.

FISKE, S. T.; TAYLOR, S. E. Social cognition. 2. ed. New York: McGraw-Hill, 1991.

HANKS, W. F. O que é contexto. In: BENTES, A. C.; REZENDE, R. C.; MACHADO, M. R. (org.). Língua como prática social: das relações entre língua, cultura e sociedade a partir de Bourdieu e Bakhtin. São Paulo: Cortez, 2008. p. 169-203.

HIGGINS, E. T. Social cognition: learning about what matters in the social world. European Journal of Social Psychology, Sussex, v. 30, n. 1, p. 3-39, jan./feb. 2000.

HUTCHINS, E. Material anchors for conceptual blends. San Diego: University of California, 2002. Disponível em: http://hci.ucsd.edu/lab/publications.htm. Acesso em: 5 maio 2023.

JACKENDOFF, R. S. Languages of the mind: essays on mental representation. The MIT Press, 1992.

KOCH, I. G. V. A construção dos sentidos no discurso: uma abordagem sociocognitiva. Revista Investigações, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 9-38, 2005.

KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2002.

KOCH, I. G. V. Introdução à linguística textual. São Paulo: Contexto, 2004.

KOCH, I. G. V.; CUNHA-LIMA, M. L. Do cognitivismo ao sociocognitivismo. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. (org.). Introdução à linguística. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2004. p. 251-300. (v. 3: fundamentos epistemológicos).

LAKOFF, G. Women, fire, and dangerous things: what categories reveal about the mind. Chicago: The University of Chicago Press, 1987.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metáforas da vida cotidiana. Coordenação de tradução: Mara Sophia Zanotto. São Paulo: Mercado das Letras, 2002 [1980].

LEITE, J. E. R. A natureza social da cognição: questões sobre a construção do conhecimento. Veredas: Revista de Estudos Linguísticos, Juiz de Fora, v. 7, n. 1, p. 217-232, jan./dez. 2003.

LIMA, S. M. C. de. Entre os domínios da metáfora e da metonímia: um estudo de processos de recategorização. 2009. 204 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2009.

MARCUSCHI, L. A. Anáfora indireta: o barco textual e suas âncoras. In: KOCH, I. G. V.; MORATO, E. M.; BENTES, A. C. (org.). Referenciação e discurso. São Paulo: Contexto, 2005. p. 51-101.

MARCUSCHI, L. A. Cognição, linguagem e práticas interacionais. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007. (Série Dispersos).

MARCUSCHI, L. A. Do código para a cognição: o processo referencial como atividade criativa. Veredas: Revista de Estudos Linguísticos, Juiz de Fora, v. 6, n. 1, p. 43-62, 2002.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual: análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MONDADA, L.; CAVALCANTE, M. M. Construction des objets de discours et catégorisation: une approche des processus de référenciation. Revista de Letras, [S. l.], v. 1-2, n. 24, p. 118-130, jan./dez. 2002.

MORATO, E. M. A cognição como objeto da linguística: perspectivas contemporâneas e desafios interdisciplinares. In: CAVALCANTE, S.; MILITÃO, J. (org.). Linguagem e Cognição. Campinas: Mercado de Letras, 2019. p. 31-50.

MORATO, E. M. Linguística textual e cognição. In: SOUZA, E. R. F. de S; PENHAVEL, E.; CINTRA, M.R. Linguística Textual: interfaces e delimitações. São Paulo: Cortez Editora, 2017. p. 394-430.

MORATO, E. M. Neurolinguística. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. (org.) Introdução à Linguística: domínios e fronteiras. São Paulo: Cortez Editora, 2012. v. 2, p. 167-200.

MORATO, E. M. O Interacionismo no campo linguístico. In: MUSSALIM, F. B.; CHRISTINA, A. (org.). Introdução à Linguística: fundamentos epistemológicos. São Paulo: Cortez, 2004. p. 311-351.

MORATO, E. M.; BENTES, A. C. “O mundo tá chato”: algumas notas sobre a dimensão sociocognitiva do politicamente correto na linguagem. Revista USP, São Paulo, n. 115, p. 11-28, nov./dez. 2017.

SALOMÃO, M. M. Entrevista com Maria Margarida Martins Salomão sobre a Linguística Cognitiva e suas relações com outras ciências. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Letras e Cognição, Niterói, n. 41, p. 15-25, 2010.

SALOMÃO, M. M. M. A questão da construção do sentido e a agenda dos estudos da linguagem. Veredas: Revista de Estudos Linguísticos, Juiz de Fora, v. 3, n. 1, p. 61-79, 1999.

SALOMÃO, M. M. M. Razão, realismo e verdade: o que nos ensina o estudo sócio-cognitivo da referência. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 44, p. 71-84, jan./jun. 2003.

SILVA, A. S. da. A linguística cognitiva- uma breve introdução a um novo paradigma em linguística. Revista portuguesa de Humanidades, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 59-101, nov. 1997.

THAGARD, P. Coherence as Constraint Satisfaction. Cognitive Science. A multidisciplinar Journal, Canadá, v. 22, p. 1-24, 1998.

TOMASELLO, M. Becoming Human: a theory of ontogeny. Cambridge: Harvard University Press, 2019.

TOMASELLO, M. Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. São Paulo: Martins Fontes 2003 [1999].

TOMASELLO, M. The cultural origins of human cognition. Cambridge, Mass.: Harvard University, 1999.

Van DIJK, T. A. Discurso e contexto: uma abordagem sociocognitiva. Tradução de Rodolfo Ilari. São Paulo: Contexto, 2012.

VAN DIJK, T. A. Social, cognition and discourse. In: GILES, H.; ROBINSON, W. P. (ed.). Handbook of Language and Social Psychology. [S. l.]: John Wiley & Sons Ltd, 1990. p. 107-144.

VYGOTSKY, L. S. Thinking and Speech - The collected works of L.S. Vygotsky. Edited by Robert W. Rieber and Aaron S. Carton. New York: Plenun Press, 1987 [1934]. v. I.

Published

2023-12-29

How to Cite

Morato , E. M. (2023). Anchors in symbolic drift – texts as forms of social cognition. Revista Da Anpoll, 54(1), e1901. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v54i1.1901

Issue

Section

Dossiê temático: Linguística textual: perspectivas interdisciplinares