Teachers as protagonists in the production of games
dynamic aspects and action protocol
DOI:
https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i2.1537Keywords:
Scientific Education, Educational Material, Grammar, Teacher EducationAbstract
This article brings results from the first stage of implementation of a research project on science education for Portuguese classes as mother tongue. We characterize the work carried out as participatory research (BRANDÃO; STRECK, 2006; SILVA, 2010), responsible for the involvement of elementary school teachers as producers of specialized knowledge, in partnership with university representatives. This methodological perspective characterizes the type of emancipatory work characteristic of the scientific education approach developed in Applied Linguistics (SILVA, 2021a; 2020; 2019). We describe the collaborative process of outlining dynamic aspects that characterize digital didactic games (RIBEIRO, 2021). The identified aspects were narrative, challenge, self-explanation, movement and multimodality. The latter was broken down into image, orality, writing and sound effect. These aspects are responsible for ensuring the quality and effectiveness desired by the project team in game production. We also provide a dynamic protocol that can contribute to the production and analysis of educational games.
Downloads
References
BARBOSA, V. S.; ARAÚJO, A. D.; ARAGÃO, C. O. Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 16, n. 4, p. 623-650, 2016.
BRANDÃO, C. R. A pesquisa participante e a participação da pesquisa: um olhar entre tempos e espaços a partir da América Latina. In: BRANDÃO, C. R.; STRECK, D. R. (org.) Pesquisa participante: a partilha do saber. Aparecida: Ideias e Letras, 2006. p. 21-54.
BRANDÃO, C. R.; STRECK, D. R. (org.) Pesquisa participante: a partilha do saber. Aparecida: Ideias e Letras, 2006.
CERQUEIRA, M. S. Atividade versus exercício: concepções teóricas e a prática da produção textual no ensino de língua portuguesa. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 49, n. 1, p. 129-143, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-18132010000100010. Acesso em: 05 jun. 2021.
CHASSOT, A. Educação consciência. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2003.
DEMO, P. Aprender como autor. São Paulo: Atlas, 2015.
GEE, J. P. What video games have to teach us about learning and literacy. New York: Palgrave MacMillan, 2003.
HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. An introduction to functional grammar. 3. ed. Londres: Arnold, 2014.
HASAN, R. Literacy, everyday talk and society. In: HASAN, R.; WILLIANS, G. (org.) Literacy in society. New York: Longman, 1996. p. 377-424.
KRESS, G; VAN LEEUWEN, T. Reading Images: the grammar of visual design. Oxford: Press, 1996.
LEFFA, V. J.; PINTO, C. M. Aprendizagem como vício: o uso dos games na sala de aula. (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v.8, n.10, p. 358-378, 2014.
PRENSKY, M. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: Editora Senac, 2012.
RIBEIRO, M. A. Produção de jogos didáticos digitais para conscientização gramatical: aspectos dinâmicos e protocolos de atuação. 2021. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Letras) – UFT, Porto Nacional, 2021.
SILVA, W. R. Letramento ou literacia? Ameaças da cientificidade. In: SILVA, W. R. (org.). Contribuições sociais da Linguística Aplicada: uma homenagem a Inês Signorini. Campinas: Pontes Editores, 2021a. p. 111-162.
SILVA, W. R. Por uma Linguística Aplicada arrojada. In: SILVA, W. R. (org.). Contribuições sociais da Linguística Aplicada: uma homenagem a Inês Signorini. Campinas: Pontes Editores, 2021b. p. 17-30.
SILVA, W. R. Educação científica como estratégia pedagógica e investigativa de resistência. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 59, n. 3, p.2278-2308, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/01031813829221620201106. Acesso em: 04 mar. 2021.
SILVA, W. R. Educação científica como estratégia pedagógica para formação de professoras. Veredas, Juiz de Fora, v. 23, n. 2, p. 144-161, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.34019/1982-2243.2019.v23.29504. Acesso em: 05 jun. 2021.
SILVA, W. R. Considerações sobre contexto de cultura na Linguística Sistêmico-Funcional. In: XVII Congresso Internacional da Associação de Linguística e Filologia da América Latina - ALFAL, 2014, João Pessoa. Estudos Linguísticos e Filológicos. João Pessoa: Idéia, 2014. p. 1991-2003. Disponível em: https://mundoalfal.org/CDAnaisXVII/trabalhos/R0054-1.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.
SILVA, W. R. Estudo da gramática no texto: demandas para o ensino e a formação do professor de língua materna. Maringá: Eduem, 2011.
SILVA, W. R. Empoderamento de participantes de pesquisa em Linguística Aplicada. Raído, Dourados, v. 4, n. 8, p. 119-139, 2010. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/1382. Acesso em: 15 out. 2021.
SILVA, W. R.; ESPINDOLA, E. Afinal, o que é gênero textual na linguística sistêmico-funcional. Revista da Anpoll, Florianópolis, v. 1, n. 34, p. 259-307, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.18309/anp.v1i34.672. Acesso em: 15 out. 2021.
SILVA, W. R.; SANTOS, J. S.; FARAH, B. F. Sustentabilidade e letramento do professor em formação inicial: demandas para atividades de ensino e de pesquisa. In: GONÇALVES, A. V.; BUIN, E.; CONCEIÇÃO, R. I. S. (org.). Ensino de Língua Portuguesa para contemporaneidade: escrita, leitura e formação docente. Campinas: Pontes Editores, 2016. p. 85-109.
THOMPSON, G. Introducing Functional Grammar. 3. ed. London: Routledge, 2014.
VEEN, W; VRAKKING, B. Homo Zappiens: educando na era digital. Porto Alegre: Artmed, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista da Anpoll
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os trabalhos publicados na Revista da Anpoll são licenciados sob os termos da licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. Assim, os/as autores/as ou terceiros podem copiar e redistribuir o material licenciado em qualquer suporte ou formato, e remixar, transformar, ou criar a partir do material desde que sejam dados os devidos créditos ao trabalho original. Ressalta-se que a redistribuição, transformação ou criação, de iniciativa de dos/as autores/as ou de terceiros, deve mencionar a precedência de sua publicação neste periódico, citando-se o volume, número e data desta publicação.