English teaching in public schools from an INdisciplinary and dialogical perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i2.1556

Keywords:

English teaching, Public school, Applied Linguistics, Dialogical analysis

Abstract

This paper aims to investigate how the academic discourse of the English teacher-researcher takes part in the ideological discussion about English teaching in public schools. In the light of INdisciplinary Applied Linguistics (AL), I ground the discussion with conceptions of critical teaching of English in Brazil. Subsequently, in an interface with the dialogical perspective of language, I present my dialogical approach to data analysis to explore the composition of two master's dissertation abstracts on English teaching published in 2017 and 2020. Corpus analysis shows that the academic discourse is bivocalized with the theoretical discourse, through naming theories and indirect citation to other studies, to criticize the tradition of teaching reading and writing in the English language and to complement the official discourse on English teaching. Thus, the analysis elucidates the heterogeneity of the composition of the academic discourse of the English teacher-researcher and reveals the absence of initial interest in social problems, but which end up being pointed out in the analyzed corpus.

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Author Biography

Samuel de Carvalho Lima, Instituto Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil

Licenciado em Letras - Português, Inglês e respectivas Literaturas pela Universidade Federal do Ceará (2007). Tem mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2009), doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2012) e pós-doutorado em Ciências da Educação, na especialidade de Educação em Línguas Estrangeiras, pela Universidade do Minho (2018). É professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, campus Mossoró (IFRN), onde atua em cursos técnicos, no ensino superior, na Especialização em Educação e Contemporaneidade, no Mestrado em Ensino (POSENSINO) e no Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT). Atua como Assessor de Extensão e Relações Internacionais, em exercício na Reitoria do IFRN (2020-atual). É um dos líderes do GEL - Grupo de Pesquisa em Ensino-Aprendizagem de Línguas (IFRN). Temas de interesse: língua em perspectiva dialógica, ensino de línguas, uso de tecnologias digitais, escola pública e educação profissional.

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Published

2021-11-18

How to Cite

de Carvalho Lima, S. (2021). English teaching in public schools from an INdisciplinary and dialogical perspective. Revista Da Anpoll, 52(2), 138–156. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i2.1556