Language Policies and Professional and Technological Education
Portuguese Language and Humanizing Education
DOI:
https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i2.1561Keywords:
Language policies, Professional and Technological Education, Portuguese language, humanizing educationAbstract
The article aims to discuss about linguistic policies related to Professional Technological Education, that is, the curricular guidelines that underlie technological higher education, as well as to present a proposal for humanizing education for the teaching of Portuguese Language. This investigation corresponds to research in a supervised postdoctoral internship, entitled “Professional and Technological Education and teaching of Portuguese Language (LP) in times of crisis: perspectives, interfaces and challenges for a Humanizing Education. In section 1, the discussion about the educational paradigms (FAZENDA et al., 2008; BRASIL, 2000; 2017) that guided the teaching of Portuguese in the technological scenario is presented (Curriculum Guidelines for Professional and Technological Education, the LDB /71, LDB/2017, the National Human Rights Education Program (PNEDH). In section 2, the discussion refers to language policies (RAJAGOPALAN, 2003; 2013; LAGARES; 2018) to better elucidate a conception of linguistic education criticism in the teaching of mother tongue. In section 3, the objective is to highlight a proposal for a Humanizing Education, in the context of technological higher education, with a reformulation of the curricular matrices of technological courses for the Portuguese language. conception of critical linguistic education that is committed to diversity and human formation (BAKHTIN, 1992; FREIRE, 1987; 1992; 1997).
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail (1929). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: HUCITEC, 1992.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança. São Paulo: Paz e Terra. 1992.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 28 mar. 2020.
BRASIL. LDB: Lei 5692/71. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Disponível: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-norma-pl.html. Acesso em: 12 ago. 2020.
BRASIL. LDB: Lei 9394/96. Lei de diretrizes e bases da educação nacional – Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação Conselho Nacional de Educação. Catálogo nacional de cursos superiores de tecnologia. Brasília/DF. Ministério de Educação e Cultura. 3.ed. 2016. Disponível: http://portal.mec.gov.br/catalogo-nacional-dos-cursos-superiores-de-tecnologia-. Acesso em: 12 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação Conselho Nacional de Educação. Educação profissional – referenciais curriculares nacionais da educação profissional de nível técnico. Brasília, 2000. Disponível: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/introduc.pdf. Acesso em: 12.ago.2020.
BRASIL. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, 2007. 76 p. Disponível: http://portal.mec.gov.br/docman/2191-plano-nacional-pdf/file. Acesso em: 12 ago. 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – Ensino Médio. Brasília/DF. Ministério de Educação e Cultura. 2017. Disponível: http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2018-pdf/85121-bncc-ensino-medio/file. Acesso em: 05 abr. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação Conselho Nacional de Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília/DF. Ministério de Educação e Cultura, 2000. 71 p. Disponível: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em: 09 fev. 2021.
FAZENDA, I (org.). O Que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.
GERALDI, W (org.); ALMEIDA J.; LEITE, L. C. M.; OSAKABE, H.; POSSENTI, S.; SILVA, L. L. M.; FONSECA, M. N. G.; BRITTO, L.P.L. O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 1997.
LAGARES, C. X. Qual política linguística – desafios glotopolíticos contemporâneos. São Paulo: Parábola, 2018.
NUNES, R. H. Abordagem (sócio)histórica e emancipatória em educação: diálogo entre Bakhtin e Freire. In PEREIRA, A.L; SOUZA, A.C; BRÍGIDO, E; GABRIEL, F.A; MARTINEZ, F.W. (Orgs.). Ágora: fundamentos epistemológicos e pesquisas avançadas em educação. Rio de Janeiro: Editora Multifoco, 2019.
RAJAGOPALAN, K. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003. p.144.
RAJAGOPALAN, K. Política linguística: do que é que se trata, afinal? In NICOLAIDES, C.; SILVA, K. A; TILIO, R., ROCHA, H. Cl. (Orgs.). Política e Políticas Linguísticas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013. p. 19-42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista da Anpoll
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os trabalhos publicados na Revista da Anpoll são licenciados sob os termos da licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. Assim, os/as autores/as ou terceiros podem copiar e redistribuir o material licenciado em qualquer suporte ou formato, e remixar, transformar, ou criar a partir do material desde que sejam dados os devidos créditos ao trabalho original. Ressalta-se que a redistribuição, transformação ou criação, de iniciativa de dos/as autores/as ou de terceiros, deve mencionar a precedência de sua publicação neste periódico, citando-se o volume, número e data desta publicação.