Integrated and transdisciplinary academic practices in connection with sociocultural practices

metapragmatic textualizations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i2.1562

Keywords:

Language, Integrated academic practices, Transdisciplinarity

Abstract

The aim of this work is to make an updated reflection on the studies developed in the “Text Studies Laboratory” at the State University of Ponta Grossa, as a space that brings together discussions and reading and writing records, emphasizing the relevance of academic practices committed to social practices. For this, I emphasize the importance of applied linguistics and a critical view of language to understand previous contexts that configure texts as a metapragmatic and non-sacred activity. I also propose to forward proposals for study methodologies and epistemologies that take into account transdisciplinary thinking as a way of connecting academic knowledge and other types of knowledge, especially those originating from peripheral voices. From these discussions, I conclude that organize, encourage and expand partnerships for transdisciplinary studies integrated in the axes of extension, teaching and research can provide greater support for these works.

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Author Biography

Djane Antonucci Correa, Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, Paraná, Brasil

Sou professora associada na Universidade Estadual de Ponta Grossa onde atuo desde 1999. Antes disso, fui professora de ensino fundamental na rede pública do estado de São Paulo (1993-1997). Concluí o doutorado em Letras, na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002). Fiz pós-doutorado no Instituto de Estudos da Linguagem - IEL/UNICAMP - (2008/2009 e 2010/2011). Nesse período, desenvolvi dois estudos: no primeiro ano sobre Pragmática e formação de professores e no segundo ano sobre política linguística e ensino de língua. Entre agosto de 2017 e julho de 2018, em outro estágio pós-doutoral realizado no Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará (PosLa-UECE/PNPD), aprofundei discussões sobre possibilidades epistemológicas que podem proporcionar maior suporte aos atuais estudos que desenvolvo em atividades integradas de ensino, pesquisa e extensão junto a comunidades vulneráveis. Atuo no Curso de Licenciatura em Letras e também no Mestrado em Estudos da Linguagem. Faço parte do "Laboratório de estudos do texto", um Programa de extensão que coordenei entre 2007 e 2017 e que integra ações extensionistas a atividades de ensino e de pesquisa. Sempre em busca de abordagens transdisciplinares, dedico-me aos estudos críticos das práticas de linguagem escrita em conexão com exclusão social, como ponto de partida para estabelecer as relações entre cultura escrita, pragmática, política linguística, ensino e aprendizagem de língua, formação de professores e formação humana

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Published

2021-11-18

How to Cite

Correa, D. A. (2021). Integrated and transdisciplinary academic practices in connection with sociocultural practices: metapragmatic textualizations. Revista Da Anpoll, 52(2), 44–61. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i2.1562