Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party

which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i2.1571

Keywords:

School Without a Party, Textual trajectories, Ideologies, Gender identities

Abstract

Based on the conception of the ideological nature of utterances (VOLÓCHINOV, 2017 [1929]) and on a transgressive perspective of Applied Linguistics (MOITA LOPES et al, 2006), the present paper aims at reflecting on textual trajectories related to the Movement School Without a Party (MESP) to comprehend the ideologies on gender identities refracted in different discursive manifestations about this movement. The analysis focuses on MESP’s posts in its Facebook and on texts available in its website – escolasempartido.org – concerned with issues that the movement supporters pejoratively classify as “gender ideology”. Our interpretations indicate that, under the bias of a pretense neutrality, the (inter)actions of MESP delegitimize knowledge, lives, experiences and bodies which don’t fit the heteronormative Eurocentric norm. Consequently, the movement contribute to exclude issues related to gender, sexuality, race and its intersections from the educational process.

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Author Biographies

Ana Paula Marques Beato-Canato, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil

Docente do curso de Letras Inglês e do Programa de Pós-Graduação em Letras na Universidade Federal do Paraná (UFPR), é mestre e doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina e pós-doutora em Linguística Aplicada pelo Programa Interdisciplinar de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (UFRJ). Atualmente, seus focos de investigação são: discursos sobre educação e discurso de ódio; análise de materiais didáticos; formação de professores e ensino-aprendizagem de línguas.

Paula Tatianne Carréra Szundy, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Professora Adjunta do Departamento de Letras Anglo-Germânica e professora permanente do Programa de Pós-Gradução Interdisciplinar em Linguística Aplicada da UFRJ; presidente da Associação de Linguística Aplicada do Brasil (biênio 2016-2017); áreas de interesse: ensino-aprendizagem de línguas adicionais, formação de professores, práticas de letramento no ensino básico e/ou superior.

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Published

2021-11-18

How to Cite

Beato-Canato, A. P. M., & Szundy, P. T. C. (2021). Gender identities in textual trajectories related to the Movement School Without Party: which ideologies are refracted under the bias of a pretense scientific neutrality?. Revista Da Anpoll, 52(2), 238–261. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i2.1571