Truth regimes and sexuality

a look at the school institution in project statements “Escola sem Partido”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v53i2.1708

Keywords:

Foucaultian Discursive Studies, Truth Regimes, Sexuality, Governmentality, Escola Sem Partido

Abstract

The present work brings some studies on the research “Regimes of statements about the school institution in project statements”, whose objective is to study regimes of truth that fall on the school, through statements on Twitter. The Escola sem Partido project is a political movement that emerged in São Paulo, Brazil, in 2004, with the founder of the lawyer Miguel Nagib, which focuses on the issue of teachers' performance in the classroom, seeking impartiality and objectivity on the part of the teacher. We intend, therefore, from the Foucaultian Discursive Studies, to think about the Discursive of the Institution by the Originating Utterances of Trainers and Supporters of the Political Movement, above all, in relation to the notion of sexuality. Through the analysis of statements, it was observed that a discursive strategy that supports the defense of the “Escola sem Partido” project is given, among others, by raising family awareness, one of the main instruments of governmentality for population control.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laurianne Guimarães Mendes, Secretaria de Estado de Educação, Cuiabá, Mato Grosso, Brasil

Mestra em Estudos Linguísticos (UFU).

Vinícius Durval Dorne, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil

Doutor em Linguística e Língua Portuguesa (UNESP).

References

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: apresentação dos temas transversais. Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações determinadas pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/94, pelas Emendas Constitucionais nos 1/92 a 91/2016 e pelo Decreto Legislativo no 186/2008. – Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2016.

BRASÍLIA. Câmara dos Deputados. Projeto de lei 867/2015. Inclui, entre as diretrizes e bases da educação nacional, o "Programa Escola sem Partido". Disponível em <https://bityli.com/rh455>. Acesso: 18 set. 2019.

CÉSAR, Maria Rita de Assis. As novas de governo na escola: o corpo e a sexualidade entre o centro e as margens. In: BRANCO, Guilherme Castelo; VEIGA-NETO, Alfredo (orgs.). Foucault: Filosofia e Política. Belo Horizonte: Autêntica, 2012, p.162-170.

CUNHA, Antônio Geraldo da. Dicionário etimológico da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Lexikon, 2012.

EL PAÍS. O professor da minha filha comparou Che Guevara a São Francisco de Assis. 25 de junho de 2016. Disponível em <https://bityli.com/AOzax> Acesso em 13 de dezembro de 2019.

FERNANDES, Cleudemar Alves. Discurso e sujeito em Michel Foucault. São Paulo: Intermeios, 2012.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Aurélio da língua portuguesa. Editora Positivo, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 35 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense, 2008a.

FOUCAULT, Michel. A casa dos loucos. In: MACHADO, R. (org). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2012, p. 65-73.

FOUCAULT, Michel. A governamentalidade. In: MACHADO, R. (org). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2012, p. 163-172.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. São Paulo: Loyola, 1996.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso no College de France (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, Michel. Estratégia, poder-saber. Manoel B. da Motta (org.) e Tradução Vera L. A. Ribeiro. Rio de janeiro: Forense Universitária, 2006.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro. Edições Graal, 1988.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade II: O Uso dos Prazeres. Rio de Janeiro: Ed. Graal, 1984.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população. Trad. de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008b.

FOUCAULT, Michel. Soberania e disciplina. In: MACHADO, R. (org.). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2012, p. 100-107.

FOUCAULT, Michel. Sobre a história da sexualidade. In: MACHADO, R. (org.). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2012, p. 138-163.

FOUCAULT, Michel. Verdade e Poder. In: MACHADO, R. (org.). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2012, p. 4-12.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 2012.

MEC. Caderno Escola Sem Homofobia. Brasília: 2009. Disponível em: <https://bityli.com/8Yc1F>. Acesso em: 16 de junho de 2020.

MEC. Síntese das diretrizes curriculares nacionais para a educação básica. Brasília: 2016. Disponível em: <https://bityli.com/7VqEU>. Acesso em 17 de junho de 2020.

MINISTÉRIO DA DEFESA. Manual de campanha: Ordem Unida. Brasília. 2003.

NAGIB, Miguel. Carta ao professor Iomar. In: CARVALHO, Olavo. O estupro intelectual da criança. 19 de setembro de 2003. Disponível em: <https://bityli.com/k8GsK>. Acesso em: 17 de junho de 2020.

RESENDE, Haroldo. Michel Foucault: O Governo da Infância. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

TANDOC Jr. Edson C.; LIM, Zheng Wei.; LING, Richard. Defining “fake news”. Digital Journalism, v. 6, n. 2, 2018, p. 137-153.

UNFPA. International technical guidance on sexuality education. UNESCO: France. 2018.

VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

VEIGA-NETO. Crise da modernidade e inovações curriculares: da disciplina para o controle. IN: Revista de Ciências da Educação, Lisboa: Sísifo, n.7, p.133-142, 2008.

Published

2022-09-06

How to Cite

Guimarães Mendes, L., & Durval Dorne, V. (2022). Truth regimes and sexuality: a look at the school institution in project statements “Escola sem Partido”. Revista Da Anpoll, 53(2), 386–402. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v53i2.1708

Issue

Section

Por uma análise foucaultiana dos discursos