Cohesion in writing Portuguese as a second language

the role of some social variables

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v54i1.1854

Keywords:

University students, Social variables, Written text, Textual cohesion, Difficulties

Abstract

This paper aims to identify the impact of sex, age, mother tongue and the context of the first contact or of the learning process of the Portuguese language on learners’ abilities to establish cohesive features in written texts. The study adopts qualitative and quantitative approaches as well as theories on the role of social variables and previous linguistic knowledge to develop competencies in non-mother tongue. Data used in this study comprise texts written by undergraduate students in second year of honors in Mozambican Sign Language. Findings from data analysis reveal that the four variables play significant role as triggers of difficulties in establishing cohesive features in written texts. Therefore, it is recommended that teachers, students and society at large adopt strategies and policies to improve competencies in the Portuguese language and allow students to write cohesive texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diocleciano Nhatuve, Universidade do Zimbabwe e Universidade de Coimbra

Natural de Moçambique. 
Leitor de Português na Universidade do Zimbabwe. 
Doutorando em Língua Portuguesa: Investigação e Ensino (Universidade de Coimbra). 
Mestre em Ciencias da Linguagem e Cominicação (Universidade de Évora). 
Lincenciado em Ensido de Português (Universidade Eduardo Mondlane). 
Áreas de investigação: Ensino de PLE; Gramática de Português; Linguística Textual.

References

ALVES, S. M. L. A comunicação escrita e a falta de coerência em textos produzidos por estudantes universitários. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 42, n. 75, p. 67-76, set./dez. 2017.

ATANÁSIO, N. O uso de Operadores Argumentativos Opinativos na Produção Escrita de Alunos da 12ª Classe do Ensino Secundário Geral em Moçambique: Implicações Semântico-discursivas. 2017. 329 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Eduardo Mondlane, Maputo, 2017.

BERNÁRDEZ, E. Introdución a la Linguística del Texto. Madrid: Espasa-Calpe. S. A, 1982.

CARRELL, P. L. Cohesion is not coherence. TESOL Quarterly, v. 16, n. 4, p. 479-488, 1982.

COSSENTINI, A. A. A coesão na produção textual: um estudo sobre textos produzidos por alunos da educação de jovens e adultos. 2002. 251 f. Dissertação (Mestrado em Filologia e Linguística Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Assis, 2002.

COSTA VAL, M. G. Redação e textualidade. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

ECKERT, P. Language and Gender in Adolescence. In: HOLMES, J.; MEYERHOFF, M. (ed.). The handbook of language and gender. Oxford: Blackwell Publishing Ltd, 2003. p. 381-400.

ECKERT, P. The whole woman: Sex and gender differences in variation. Language Variation and Change, v. 1, p. 245-267, 1989.

FARADHIBAH, R. N.; NUR A. N. Analyzing students’ difficulties in maintaining their coherence and cohesion in writing process. ETERNAL (English, Teaching, Learning and Research Journal), Samata, v. 3, n. 2, p. 183-194, 2017.

FÁVERO, L. L. Coesão e coerência textuais. São Paulo: Ática, 1997.

FIRMINO, G. Aspetos da nacionalização do português de Moçambique. Veredas, Porto Alegre, Associação Internacional de Lusitanistas, v. 9, p. 115-135, maio 2008.

GONÇALVES, P. A génese do português de Moçambique. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, S.A, 2010.

GONÇALVES, P. Português de Moçambique: problemas e limites de padronização de uma variante não-nativa. In: SINNER, C. (ed.). Norm und Normkonflikte in der Romanian. Munich: Peniopel, 2005. p. 184-195.

GONÇALVES, P. Tipologia de ‘erros’ do português oral de Maputo. In: STROUD, C.; GONÇALVES, P. (org.). Panorama do português oral de Maputo: a construção de um banco de “erros”. Maputo: Instituto Nacional do Desenvolvimento da Educação, 1998. v. 2, p. 37-67.

GUIRRUGO FAQUIR, O. C. Didática da escrita em contextos multilingues: o caso de Moçambique – desafios linguísticos, metodológicos e contextuais. 2016. 275 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade de Lisboa, Lisboa, 2016.

HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Cohesion in English. London: Longman, 1976.

JAMAL, M. V. M. A Produção escrita dos alunos da 12.ª Classe: coerência textual. 2014. 141 f. Dissertação (Mestrado em Línguas, Literaturas e Culturas) – Departamento de Línguas e Culturas, Universidade de Aveiro, Aveiro, 2014.

KARADENIZ, A. Cohesion and coherence in written texts of students of Faculty of Education. Journal of Education and Training Studies, v. 5, n. 2, p. 93-96, 2017.

KOCH, I. G. V. A coesão textual. São Paulo: Contexto, 1994.

KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Editora Cortez, 2003.

KOCH, I. G. V.; TRAVAGLIA, L. A coerência textual. São Paulo: Editora Contexto, 2001.

KRASHEN, S. Second language acquisition and second language learning. New York: Pergamon Press, 1981.

LABOV, W. Sociolinguistic patterns. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1972.

LOPES, A. J. O aluno universitário moçambicano PL2 e os caminhos da escrita: um trilho seguro vale mais do que os dois que puseram a quizumba a mancar. Linha D’Água (Online), São Paulo, v. 31, n. 1, p. 29-49, mar. 2018.

MADEIRA, A. Aquisição de língua não materna. In: FREITAS, M. J.; SANTOS, A. L. (ed.). Aquisição de LM e não materna: Questões gerais e dados do português. Berlin: Language Science Press, 2017. p. 305-330. (Textbooks in Language Sciences 3).

MAINGUENEAU, D. Os termos-chave da análise do discurso. Lisboa: Gradiva, 1997.

MEYERHOFF, M. Introducing Sociolinguistics. London; New York: Routledge, 2006.

MONGUILHOTT, I. O. S. Estudo Sincrônico e Diacrônico da Concordância Verbal de Terceira Pessoa do Plural no PB e no PE. 2009. 229 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Santa Catariana Florianópolis, Florianópolis, 2009.

NHATUVE, D. Passivas analíticas escritas por falantes do português de Moçambique. Revista Investigações, Recife, v. 35, n. 2, p. 1-34, 2022.

NHATUVE, D.; MACHAVA, A. Coesão textual em português como segunda língua. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, ano 20, n. 2, p. 1-13, dez. 2021.

OLIVEIRA JÚNIOR, O. B. Coerência, coesão e texto na sala de aula: o essencial é invisível aos olhos. 2015. 351 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.

PEREIRA, E. F. O. O papel da língua materna na aquisição da língua estrangeira. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 26, n. 2, p. 53-62, jul./dez. 2001.

PERES, J.; MÓIA, T. Áreas críticas da língua português. Lisboa: Caminho, 1995.

ROMAINE, S. Variation in language and gender. In: HOLMES, J.; MEYERHOFF, M. (ed.). The handbook of language and gender. Oxford: Blackwell Publishing Ltd, 2003. p. 98-118.

STEPHANI, A. D.; ALVES, T. C. A escrita na Universidade: os desafios da aquisição dos gêneros académicos. Raído, Dourados, v. 11, n. 27, p. 529-550, jul./dez. 2017.

SUWANDI, S. Coherence and cohesion: an analysis of the final project abstracts of the undergraduate students of PGRI semarang. Indonesian Journal of Applied Linguistics, v. 5, n. 2, p. 253-261, 2016.

TREVISO, D. Sustentação de problemas de escrita em textos de alunos de graduação e da formação escolar básica. Estudos Semióticos, v. 6, n. 2, p. 125-132, nov. 2010.

VAN DER SLIK, F. W. P.; VAN HOUT, R. W. N. M.; SCHEPENS. J. J. The Gender Gap in Second Language Acquisition: Gender Differences in the Acquisition of Dutch among Immigrants from 88 Countries with 49 Mother Tongues. PLoS One, v. 10, n. 11, e0142056, 2015.

Published

2023-09-20

How to Cite

Nhatuve, D. (2023). Cohesion in writing Portuguese as a second language: the role of some social variables. Revista Da Anpoll, 54(1), e1854. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v54i1.1854

Issue

Section

Estudos Linguísticos